لزوم همسویی استراتژیک کسب و کار با فناوری اطلاعات
لزوم همسویی استراتژیک کسب و کار با فناوری اطلاعات
همسویی استراتژیک بهمنظور بهکارگیری فناوری اطلاعات به بهترین شکل و متوازن با استراتژیها و اهداف سازمان است. میزان پشتیبانی استراتژی سیستمهای اطلاعاتی از استراتژی کسب و کار سازمان، و میزان پشتیبانی استراتژی کسب و کار سازمان از سیستمهای اطلاعاتی آن سازمان را همسویی استراتژیک یا راهبردی گویند؛ که این استراتژی به دو شکل بلندمدت و کوتاهمدت وجود دارد. درباره اهمیت این موضوع باید گفت از سال 1970 این بحث مطرح بوده و همواره جزو مهمترین مسائل و دغدغههای مدیران هر دو بخش از سازمان بوده است. با رشد روزافزون فناوری اطلاعات و پویایی استراتژیهای کسب و کار و مرتبط ساختن این دو بخش با یکدیگر، روزبهروز به اهمیت ایجاد همسویی استراتژیک و بخصوص حفظ آن افزوده میشود. مدیران موفق به کسب همسویی در سازمان، سود بسیاری از یکپارچهسازی سازمان خود به دست آوردهاند؛ و بر این باورند که ایجاد یکپارچگی برای بقا و موفقیت سازمان ضروری است. همچنین با تمرکز بر روی اصول کسب و کار در نظر گرفتن فناوری اطلاعات بهعنوان عامل تغییر، کارایی، اثربخشی و ارزشافزوده در سازمان به دست میآید. در بررسی همسویی استراتژیک به سه مدل اصلی میرسیم: مدل کلارک، مدل همسویی BITAM و مدل همسویی 4C که در ادامه به جزییات این سه مدل میپردازیم. مدل کلارک: در سال 1994 توسط کلارک مطرح شد که 5 عامل برای همسویی در این مدل تعریفشده است.- ساختار 2. فرآیندهای مدیریت 3. افراد و نقشها 4. فناوری 5. استراتژی
- جهتگیری واضح و روشن سازمان 2. وجود تعهد 3 . ارتباطات 4. یکپارچگی بین بخشها
- جهتگیری واضح و روشن: وجود یک استراتژی واضح و شفاف برای طولانیمدت و بلندمدت که نیازمند هماهنگی استراتژی کسبوکار و فناوری اطلاعات است. تدوین استاندارد معین و معماری کلان نیز جهت افزایش همسویی در بسیاری سازمانها انجام میگیرد.
- وجود تعهد: پشتیبانی بالاترین سطح مدیریت از سازمان است که جهت پیادهسازی یکپارچگی در سازمان، وجود احترام و اعتماد متقابل در سازمان ضروری است.
- ارتباطات: بهعنوان عامل کلیدی مطرحشده است. نیازمند ارتباط مؤثر بین مدیران IT و مدیران کسبوکار است.
- یکپارچگی بین بخشها: بهعنوان یکی از نتایج همسویی به آن نگاه میکنیم. مرزها باید حذف شوند و یک ساختار نظارتی گسترده در سازمان ایجاد شود.
- ارسال شده توسط Elham
- در 3 مارس 2020
- 0 نظرات
- برچست ها: فناوری اطلاعات, همسویی استراتژیک, همسویی کسب و کار
0 Comments