
روش شش سیگما چیست و چه کاربردی در سازمان دارد؟
روش شش سیگما چیست و چه کاربردی در سازمان دارد؟
روش شش سیگما روشي هوشمندانه جهت مديريت فعالیتهای تجاري يك سازمان و يا يك بخش است . مقياس و معياري آماري براي نشان دادن كارايي يك فرآيند يا محصول و هدفي جهت رسيدن به سطح عالي و كاملي از بهبود .در روش شش سیگما اولين اصل توجه به مشتري است . سيستمي مديريتي برای رسيدن به جديدترين شكل رهبري در سازمان و دستيابي به كلاس جهاني است.
هدف از روش شش سيگما كمك به افراد و فرآيندها جهت توليد محصولات و ارائه خدمات بدون عيب و نقص است . در اينجا نقص صفر موردنظر نيست . در شش سيگما فرض میشود كه هميشه پتانسيل ايجاد عيوب وجود دارد . اين جمله در مورد بهترين فرآيندها و بهترين محصولات تولیدشده نيز صادق است ، اما در سطح عملكرد 9997/99% ، هدف را براي عملكرد بهگونهای تعيين میکند كه در بسياري از فرآيندها و محصولات ، تقريباً عيب و نقصي وجود نخواهد داشت .
چرا روش شش سيگما ؟
استفاده از روش شش سیگما در سازمان موجب افزايش رضايت مشتري ،كاهش زمان انجام فعالیتها وكاهش تعداد نقصها میشود که از اهداف اصلی آن است. پروژههای شش سيگما سبب گسترش سرمايه بالايي میشوند . شش سيگما باعث تغيير عملكرد مديريت میشود .
روش شش سیگما چيزي بيش از پروژههای بهبود است .
باعث ايجاد مزاياي بسياري میگردد ، اما رسيدن به اين مزايا نيازمند كار تيمي در تمام سطوح سازمان است .
مشتریگراست و اغلب بهطور آشكارا سعي در حفظ رضايت مشتريان خارجي دارد و همواره بهسوی اين بهبود حركت میکند . (منظور از مشتريان خارجي ، مشترياني هستند كه محصولات و خدمات سازمان را خريداري میکنند.)
بهعنوان مقياس و معياري آماري است: « » يكي از حروف يوناني است كه در علم آمار به معناي انحراف معيار است . انحراف معيار ، شاخص آماري جهت پي بردن به انحراف موجود در مجموعهای از دادهها ، دستهای از اقلام و يا يك فرآيند است .
چند ویژگی از روش شش سیگما:
- حركت بهسوی تعالي / تحمل شكست است.
- تمركز واقعي و حقيقي به روي مشتري
- مديريت مبتني بر حقايق و اطلاعات
- مشاركت و همكاري بدون حدومرز
- مديريت كنشي
- فرآيندها جايي هستند كه اقدامات وجود دارند
چگونه سطح سیگما را محاسبه کنیم؟
بر روي معيارهايي كه از ديد مشتري سازمان مهم است تمركز كنيد . بسياري از معيارها از قبيل ؛ ساعات كار ، و حجم فروش ، يعني همان معيارهاي مرسوم كه اغلب سازمانها و شرکتها از آنها استفاده میکنند ، عمدتاً به آنچه مشتري نسبت به آن توجه و اهميت نشان میدهد ، مربوط نمیشوند .
روشي يكسان جهت مقايسه و اندازهگیری فرآيندهاي متفاوت ارائه میدهد .
اولين قدم در محاسبه سيگما و يا درك مفهوم و اهميت آن ، تشخيص انتظارات مشتريان است .
در واژهنامه شش سيگما به نيازها و انتظارات مشتري ، CTQ (مشخصه بحراني براي كيفيت) گفته میشود .
معيار سيگما كمك میکند تا بتوان به مطلوب و يا نامطلوب بودن عملكرد يك فرآيند پي برد و روش مشترك و يكساني جهت درك وضعيت فرآيندها ، ارائه نمود . از معيار سيگما بهمنظور ارزيابي عملكرد يك فرآيند و ايجاد زبان مشتركي براي بيان اين معيار استفاده میشود .
اگرچه روش شش سیگما فرآيندهاي يك سازمان را اندازهگیری و تحليل میکند ، ولي تنها يك برنامه كيفيت نيست ، بلكه برنامهای براي فعالیتهای تجاري يك سازمان است . رسيدن به هدف شش سيگما به چيزي بيشتر از بهبودهاي كوچك و افزايش سود نياز دارد ، اين رويكرد ، به كسب موفقیتهای همهجانبه در سازمان نيازمند است .
شش سيگما بهعنوان يك سيستم مديريت ، اگرچه با نقش حياتي مديران ارشد شكل میگیرد ، ولي متعلق به آنها نيست و يا اگرچه در روش شش سیگما حضور و حمايت مديران مياني بسيار مهم و پراهمیت است ولي شش سيگما توسط آنها نيست كه هدايت میشود . شش سيگما دستگاهی است كه رهبري توانمند و مشاركت كاركنان را با يكديگر تركيب میکند .
گروه مشاوران سرآمد کسب و کار (BCG)
مطالب مرتبط:روشهای افزایش تولید با رویکرد بهبود بهرهوری و ارتقاء راندمان کار
روشهای اصلی بهبود بهرهوری
- ارسال شده توسط Elham
- در 13 آوریل 2020
- 0 نظرات
- برچست ها: bcg, خدمات مشاوره مدیریت, روش شش سیگما, مشاور مدیریت, مشاوران سرآمد
0 Comments