هوش تجاری (Business Intelligence) – بخش اول
هوش تجاری (Business Intelligence) – بخش اول
هوش تجاری یا BI)Business Intelligence) شامل ابزارها، تکنولوژی ها و فرایندهای تبدیل داده ها به اطلاعات، و تبدیل اطلاعات به دانش مورد نیاز برای بهینه سازی تصمیم گیری در سازمان است. هدف اصلی در هوش تجاری، پردازش داده های خام موجود در سازمان ها است تا بتواند از دل داده های خام اطلاعات، دانش و الگوهای پنهان را کشف نموده و در هدایت، تصمیم گیری و مدیریت سازمان مورد استفاده قرارگیرد. در ادامه به تشریح مزایای استفاده از هوش تجاری در منظرهای مختلف می پردازیم: منظر مدیریتی:- تصحیح پیاده سازی فرآیند تصمیم گیری مدیران که در آن ها دانشی برپایه دقیق ترین و جامع ترین اطلاعات ایجاد می شود.
- استفاده از دانش ایجادشده برای تصمیم گیری در سطوح مختلف مسائل ساخت یافته، نیمه ساخت یافته و غیر ساخت یافته.
- افزایش توانایی مدیر در اعمال تصمیمات استراتژیک.
- ایجاد برتری رقابتی بااستفاده از ابزارهای قدرتمند تحلیل رقبا
- نظارت هوشمند تعامل با مشتریان و شرکای تجاری.
- نظارت هوشمند بازار و شناسایی تغییرات آتی.
- بالابردن سوددهی سازمان در بازار رقابتی.
- استفاده از ابزارهای نرم افزاری و سخت افزاری در راستای شناسایی جمع آوری، پردازش، نتیجه گیری و نمایش داده ها و اطلاعات موردنیاز در سازمان.
- ایجاد بستر فنی و معماری مناسب جهت گسترش و استفاده بهینه از منابع.
- سیستم هوشمند و مبتنی بر پردازش تحلیلی برخط.
- افزایش کارایی سازمان با توجه به بخش هایی مانند پرسنل مجرب، اطلاعات پنهان تجاری، کاهش فرآیندهای اضافی و … .
- بستری برای حرکت از داده به اطلاعات و از اطلاعات به دانش، با ایجاد ارزش افزوده برای سازمان.
- تمرکز بر فرآیندهای تصمیم گیری در سطوح مختلف مدیریتی در سازمان.
- هوش تجاری یک Framework است.
- گروه مشاوران سرآمد کسب و کار (BCG)
- مطالب مرتبط: هوش تجاری (Business Intelligence) – بخش دوم
- ارسال شده توسط Elham
- در 8 دسامبر 2019
- 0 نظرات
- برچست ها: BI, Business Intelligence, افزایش مشتری, برتری رقابتی, تجارت الکترونیک, تصمیم گیری در سازمان, فرآیندهای تصمیم گیری, فرآیندهای سازمان, گروه مشاوران سرآمد کسب و کار, مدیریت سازمان, مشاوران سرامد کسب و کار, مشاوره کسب و کار, مشاوره مدیریت, هوش تجاری
0 Comments