تاثیرات کرونا بر استارت آپ ها
تاثیرات کرونا بر استارت آپ ها
کروناویروس در استارت آپ های حوزه فناوری بخصوص بخش های خدمات محور تاثیر قابل ملاحظه ای داشته است. صنعت گردشگری و سفارش آنلاین غذا در این میان خسارت شدیدتری را تجربه نمودند که حتی به لغو سرمایه گذاری، تعدیل نیرو و حتی پایان فعالیت برخی از آن ها منجر شد.
- حوزه گردشگری
یک هفته بعد، شرکت علیبابا در ۱۴ اسفند ماه مجبور به تعدیل حدود ۲۰۰ نفر از کارکنانش شد و اعلام کرد بیش از ۸۰ درصد سفرهای فروختهشدهاش لغو شده است.
الیگشت دیگر شرکت فعال در این عرصه در حساب توییترش از تعدیل نیروی ۸۰ نفر از کارکنانش خبر داد. اسنپتریپ هم در اطلاعیهای از تعدیل ۳۴ نفر از کارکنانش خبر داد.
- سفارش آنلاین غذا
اسنپفود در بیانیهای که منتشر شد اعلام کرد: تعدیلهای انجام شده در این شرکت ناشی از موضوع کرونا نیست ولی تاثیر شرایط حاضر باعث ۳۰ میلیارد تومان درآمد ازدسترفته و هزینههای مرتبط با آن شده است.
چیلیوری در ۲۶ اسفند فعالیت خود را به کل متوقف نمود. و دلیل اصلی این اقدام را به تاخیر افتادن سرمایهگذاری (ناشی از بروز کرونا) و کاهش ۷۰ درصدی سفارش آنلاین غذا اعلام کرد. با تعطیل شدن چیلیوری استارتاپهای ریحون و سرمیز هم عملا بهکار خود خاتمه دادند.
- تحویل غذا
استارت اپهای تحویل کالا برخلاف استارت اپهای حوزه گردشگری و سفارش غذا با رشد سفارش در این روزها روبهرو شدهاند. بسیاری از مردم ترجیح دادهاند به جای مراجعه به مراکز خرید یا سوپرمارکتها بهصورت آنلاین اقلام مورد نیاز خود را خریداری کنند اما همین خرید آنلاین هم برای این گروه از سایتها کم دردسر نبوده است.
محدودیت ناگهانی وضعشده برای فروش برخی کالاها مانند ماسک، مواد ضدعفونیکننده و… از سوی نهادهای ذیربط باعث اشکالاتی در فروش برخی از این اقلام روی این پلتفرمها شد. بهخصوص که این پلتفرمها تا پیش از این در حال گسترش Market Place (بستری برای عرضه کالا توسط دیگر فروشندگان) بودند.
دیجیکالا از جمله شرکتهایی بود که در روزهای نخست بروز کرونا با ماجرای مراجعه ماموران و ضبط ماسک و دستکش روبهرو شد. در ابتدا در رسانهها اعلام شد پنج میلیون ماسک کشف شده اما بعدا مقامات مسئول اعلام کردند رقم دقیق ۵۰ هزار بوده است. سپس دیجیکالا در اطلاعیهای اعلام کرد هیچ ماسکی را احتکار نکرده و ماسکهای ضبطشده همه در پروسه تحویل به خریداران بوده است.
دیوار دیگر استارتاپ فروش کالا هم در اطلاعیهای اعلام کرد اساسا هر نوع آگهی ماسک را از روی سایت خود حذف میکند.
- استارت آپ های دیگر
اسنپ و تپسی مهمترین استارتاپهای تاکسی آنلاین آماری از تعداد سفرهای خود در این روزها ندادهاند. اما کاهش قابلتوجه ترافیک و حجم سفر در شهرها نشاندهنده کاهش سفرهای این استارت اپ ها هم هست.
رئیس سازمان تاکسیرانی اعلام کرد: با شیوع کرونا نزدیک به ۴۰ درصد از مسافران تاکسیرانی کاهش پیدا کرده است و براساس بررسیهای انجامشده نزدیک به ۲۰ درصد پرداخت الکترونیکی افزایش داشته است، اما نمیتوان کتمان کرد که هنوز تعدادی از شهروندان از اسکناس برای پرداخت کرایه استفاده میکنند، اما بهدنبال آن هستیم تا با طرحهای تشویقی میزان استفاده شهروندان از پرداخت الکترونیکی را افزایش دهیم.
با توجه به دعوت از مردم برای ماندن در خانه و بعد از دادن اینترنت رایگان از سوی وزارت ارتباطات بهکاربران خانگی با رشد قابلتوجه مصرف دیتای اینترنت روبهرو بودهایم.
بخش عمده این مصرف دیتا در حوزه سرگرمی بوده است، هرچند در میانه این اوضاع کمبود و ماندن استارتاپهای حوزه ویدبو و محتواهای آموزشی با رشد قابلتوجه بازدید روبهرو شدند.
فیلیمو یکی از شرکتهای فعال در عرصه VOD اعلام کرد که طی ۱۰ روز با ۷۴ درصد افزایش تماشای انیمیشن روبهرو شده است (این شرکت پیش از این اعلام کرده بود که بهدلیل کرونا تماشای انیمیشن را روی سایت خود رایگان کرده است).
همچنین استارتاپهایی که در زمینه وبینار و سمینار آنلاین فعال بودند از رشد درآمدی قابلتوجه خود در این مدت خبر دادهاند.
استارتاپهای فروش آنلاین بلیت، چه کنسرت و چه سینما و تئاتر بهدلیل توقف فعالیتها در این بخش عملا کار خود را متوقف کردهاند. ابرآروان استارتاپی که در زمینه خدمات زیرساختی و رایانش ابری فعال است، اوایل اسفند ماه اعلام کرد که برای کمک به استارتاپهای آموزشی خدماتش را به آنها رایگان میکند.
آپارات هم که با رشد قابلتوجه بازدید در این روزها مواجه است، کمپین آموزش بدون تعطیلی را طی ۱۰ روز برگزار کرد. شنوتو استارتاپ فعال در زمینه پادکست نیز سرویس اش را برای کاربران رایگان کرد.
منبع: دنیای اقتصاد
گروه مشاوران سرآمد کسب و کار (BCG)
مطالب مرتبط: تاثیر کرونا بر کسب وکارهای آنلاین در ایران
- ارسال شده توسط Elham
- در 14 می 2020
- 0 نظرات
- برچست ها: استارت اپ, تاثیرات کرونا, مشاوران سرآمد, ویروس کرونا
0 Comments