961405

مشاوره مدیریت – مدیریت یکپارچگی پروژه (Project Integration Management) – بخش دوم

مشاوره مدیریت – مدیریت یکپارچگی پروژه (Project Integration Management) – بخش دوم

دیریت یکپارچگی پروژه، پیوند دهنده تمامی حوزه های دانشی در سراسر چرخه حیات پروژه است و هفت فرآیند اصلی دارد: 1- ایجاد منشور پروژه   2- ایجاد بیانیه مقدماتی محدوده پروژه   3- ایجاد برنامه مدیریت پروژه   4- هدایت و مدیریت اجرای پروژه   5- پایش و کنترل کار پروژه   6- اجرای کنترل یکپارچه تغییرات   7- اختتام پروژه 4- اجرای پروژه: هدایت و مدیریت اجرای پروژه شامل مدیریت و انجام کاری است که در برنامه مدیریت پروژه شرح داده شد و عمده زمان و بودجه پروژه صرف اجرای آن می شود. مدیریت یکپارچگی پروژه به برنامه ریزی و اجرای پروژه به عنوان فعالیت های به هم پیوسته و غیرقابل تفکیک می نگرد. همچنین وجود رهبری قوی و فرهنگ سازمانی حمایت کننده در طول اجرای پروژه نیز حایز اهمیت است. علاوه بر داشتن رهبری قوی، ارتباطات و مهارت های سیاسی؛ لازم است تا مدیران پروژه در زمینه کسب محصول، تجارت و حوزه های کاربردی دانش نیز برای اجرای موفقیت آمیز پروژه ها سرمایه گذاری کنند. هدایت و مدیریت اجرای پروژه نیازمند ابزارها و تکنیک های تخصصی است که بعضی از آن ها در مدیریت پروژه منحصربفرد هستند. از جمله این ابزارها می توان به روش مدیریت پروژه و سیستم های اطلاعاتی مدیر پروژه اشاره نمود. 5- پایش و کنترل کار پروژه: شامل سنجش، جمع آوری و انتشار عملکرد است. دو خروجی مهم پایش و کنترل کار پروژه، اقدامات پیشگیرانه و اصلاحات پیشنهادی هستند. 6- کنترل یکپارچه تغییرات: شامل شناسایی، ارزیابی و مدیریت تغییرات در سرار چرخه حیات پروژه است. فناوری ها، افراد، اولویت های سازمانی و … تغییر می کنند. سه هدف اصلی در کنترل یکپارچه تغییرات عبارتند از: ورودی های مهم در فرایند کنترل یکپارچه تغییرات عبارتند از: سیستم کنترل تغییر فرایندی مستند و رسمی است که زمان و نحوه تغییر رسمی مدارک پروژه را توصیف می کند. چنین سیستمی اغلب شامل هیأت کنترل تغییر، مدیریت اجزا و فرایندی برای اعلام تغییرات است. هیأت کنترل تغییر، یک گروه رسمی متشکل از افرادی است که مسئول تأیید یا رد تغییرات در پروژه هستند. مدیریت اجزا، تضمین می کند که توصیفات ارائه شده در مورد محصولات پروژه کامل و صحیح بوده، شامل شناسایی و کنترل ویژگی های طراحی فیزیکی و کارکردی محصولات و حمایت از مستند سازی آن ها است. مدیران پروژه باید از گزارش های عملکرد کتبی و شفاهی برای شناسایی و مدیریت تغییرات در پروژه استفاده کنند. 7- اختتام پروژه: برای اختتام یک پروژه باید تمامی فعالیت ها نهایی شده و کارهای تکمیل یا لغو شده به افراد مرتبط انتقال داده شوند. عمده خروجی های اختتام پروژه در مدیریت یکپارچگی پروژه بدین صورت است:

مدیریت یکپارچگی پروژه