961405

هوش تجاری (Business Intelligence) – بخش دوم

هوش تجاری (Business Intelligence) – بخش دوم

هوش تجاری یا BI عبارت است از استفاده بهینه از تکنولوژی و ابزارهای تحلیل فن آوری اطلاعات در راستای جمع آوری داده، تبدیل به اطلاعات و پایش آن به دانش مورد نیاز کسب و کار که در نهایت منجر به اتخاذ تصمیمات صحیح مدیریت آن تجارت می شود. این تصمیمات باید دقیق و هوشمندانه اتخاذ شوند و در راستای اهداف تعریف شده آن تجارت باشند. هوش تجاری از چهار قسمت عمده تشکیل می شود: 1- پایگاه داده تحلیلی و داده های منبع آن   2- تحلیل کسب و کار، مجموعه ای از ابزارها برای تحلیل داده های موجود پایگاه داده تحلیلی   3- مدیریت کارایی کسب و کار به منظور نظارت و تحلیل کارایی سازمان   4- رابط کاربری هدف هوش تجاری تجزیه و تحلیل اطلاعاتی است که بصورت روزانه تولید میشود. این اطلاعات می تواند رسمی و غیررسمی باشد. هوش تجاری ابزارهای مختلفی دارد که به شرح زیر است: Data Warehouse (انبار داده ها): ذخیره کردن اطلاعات قدیمی و جاری از همه بخش های سازمان بدون ایجاد تغییرات در داده ها. جمع آوری، ترکیب و استاندارد داده جهت استفاده در کل سازمان. Data mart: بخشی از اطلاعات موجود در Data Warehouse را برمی دارد و خلاصه می کند تا از آن گزارش های متعدد بسازد. مدیران هر بخش سازمان گزارش های متفاوتی از این اطلاعات خلاصه شده را استفاده می کنند. Hadoop : نرم افزاری که می تواند بصورت توزیع شده و موازی داده های حجیم را روی کامپیوترهای معمولی و خیلی ارزان تجزیه و تحلیل کند. شرکت های Yahoo ،Facebook و NextBio از این ابزار استفاده می کنند. In-memory computing: هرچه از حافظه بیشتری استفاده کنیم، سرعت پردازش بالاتر می رود. هنگامی که می خواهیم حجم زیادی از داده را تحلیل کنیم، استفاده از این ابزار بسیار مفید است. از حافظه اصلی RAM استفاده می کند تا هزینه بازیابی را به شدت کاهش دهد. استفاده از آن می تواند روزها و ثانیه ها را به ثانیه ها تبدیل کند اما احتیاج به یک سخت افزار بهینه دارد. Analytic platforms: پلتفرم های پرسرعت که با استفاده از ابزارهای ارتباطی و غیر ارتباطی مجموعه های بزرگ داده را بهینه سازی می کنند.