961405

هدف از ارزيابي عملکرد کارکنان چیست؟

ارزيابي عملکرد

هدف از ارزيابي عملکرد کارکنان



هدف نهايي ارزيابي عملکرد کارکنان، مبادله اطلاعات بين ارزياب و کارکنان در جهت جلوگيري از عملکرد نامطلوب و اصلاح آن، و تشويق عملکرد مطلوب کارکنان است.

 به اين منظور بايد در طي جلسه ارزيابي دقت نمود تا در جهت نتيجه‌گيري از مباحث حرکت شود. همچنين انتظارات سازمان به وضوح به اطلاع کارکنان رسانده شده و جايگاه فعلي کارکنان را در اين مسير به ايشان نشان داد.

 در مواردي که ارزيابي‌شونده اقدامات قابل قبولي انجام داده است مورد تشويق قرار گرفته، و کم‌کاري هاي وي نیز به اطلاع رسانده شود. اگر عملکرد نامطلوبي از هر يک از کارکنان وجود دارد نبايد صراحت را فراموش کرد.

در ارزيابي عملکرد تمامي ضعف‌ها بايد به وضوح به اطلاع کارکنان برسند. البته ممکن است در زمان جلسه ارزيابي به دليل کمبود وقت امکان پيدا کردن راه‌هايي جهت اصلاح و جبران رويه‌هاي نامطلوب گذشته وجود نداشته باشد، که در اينصورت بايد زماني را براي انجام اين مهم تعيين نمود تا با حضور و توافق هر يک از کارکنان، روش‌هاي جبران گذشته و حرکت بسوي عملکرد مطلوب تهيه گردد. و سهم سازمان نيز در اين مورد تعيين و به اطلاع وي رسانده شود. و نهايتاً اين اهداف جديد را بعنوان جبران‌کننده گذشته نامطلوب، جايگزين قلمداد کرد.

 پوشش دادن سوابق نامطلوب کارکنان بوسيله اهداف و توصيفات خوشايند آينده، براي کارکنان بسيار مطلوب و اثربخش است. خصوصاً اگر همراهي سازمان نيز اثر‌بخشي آن را مضاعف نمايد.

 چنین رويه ­ای به کارکنان اعتماد به نفس و انرژي بيشتري براي انجام اهداف آينده مي‌دهد. اين روش مي‌تواند الگو و ملاک مناسبي براي کل جلسه ارزيابي عملکرد قرار گيرد.

شروع جلسه ارزيابي عملکرد با تعريف از ارزيابي‌شونده و تشويق عملکردهاي مطلوب وي در گذشته باعث اعتماد به نفس در وي مي‌شود. بطوري که وقتي از خطاها و يا عملکرد نامطلوب وي انتقاد مي‌گردد، شخص را وادار به اصلاح رويه غير استاندارد گذشته مي‌نمايد.

کارکنان بايد بدانند که سازمان در جهت اصلاح رويه نامطلوب گذشته با ايشان همراه و همگام است. همانطور كه گفته شد هيچگاه نبايد کارکنان را با يکديگر مقايسه کرد و بالعکس بايد مراقب بود تا به هيچوجه خطاي هر يک از کارکنان به گردن ديگري انداخته نشود.


گروه مشاوران سرآمد کسب و کار (BCG)
مطالب مرتبط: چگونه در سازمان خود ارزیابی عملکرد انجام دهیم؟انواع روش‌های ارزیابی عملکرد کارکنان | 3 اصل کلیدی ارزیابی عملکرد performance evaluation