961405

مراوده استراتژیک(Strategic Intervention) – بخش چهارم

مراوده استراتژیک(Strategic Intervention) – بخش چهارم

در‌ ۳ نوشتار قبل گفتیم استراتژی ها در عمل شکست میخورد و نقش متخصصان HRM برای رفع این چالش، کمک به مراوده استراتژیک است.‌یعنی کاری‌کنیم:‌ ۱. کارکنان‌استراتژی را بفهمند : نفوذ ذهنی استراتژی ۲. به آن باور داشته باشند: نفوذ قلبی استراتژی ۳. طبق آن عمل کنند: نفوذ عملی استراتژی قبلا نفوذ ذهنی استراتژی و نفوذ عملی استراتژی را توضیح دادیم. در‌این بخش‌پایانی، مختصرا بر نفوذ قلبی استراتژی به معنای باور استراتژیک‌ کارکنان تمرکز می کنیم.‌ باور از‌خانواده ایمان است. نقل شده گروهی از‌افراد برای بارش باران مشغول دعا کردن بودند. در میان این‌ جماعت، فقط یک‌ کودک خردسال با خودش چتر آورده بود ! چه زمانی استراتژی شرکت برای کارکنان باورپذیر می شود ؟ چه زمانی آنها واقعا و قلبا ایمان پیدا می کنند که این استراتژی، شرکت آنها را به سمت موفقیت رهنمون می سازد ؟ شاید باور به یک‌ استراتژی، در‌ منظر طرفداران رویکردهای توصیقی و تحویزی استراتژی متفاوت باشد بنا به بررسی ها و تحقیقات نگارنده، طرفداران مکتب تفکر، زمانی استراتژی شرکت خود را قلبا باور میکنند که معتقد باشند تیم کمیته راهبری که این استراتژی را تدوین نموده است، صلاحیت و مشروعیت کافی دارد. اما طرفداران مکتب تجویزی، زمانی استراتژی شرکت برایشان باورپذیر می شود که اولا : معتقد باشند مراحل گام به گام تدوین استراتژی بر اساس یک‌مدل مناسب طی شده است و ثانیا : معتقد باشند این استراتژی، منجر به نتایج ارزشمندی مثل سود و کسب سهم بازار بیشتر برایشان شده است. شما در سازمانتان برای توسعه مراوده استراتژیک چه اقداماتی انجام داده اید ؟ !
تهیه و تنظیم: آقای دکتر امیرحسین صبورطینت/ مشاور ارشد حوزه مدیریت استراتژیک و مدیریت منابع انسانی

مراوده استراتژیک(Strategic Intervention)