961405

مراحل بهبود جو سازماني

مراحل بهبود جو سازماني

بهبود جو سازماني

فرآيند بهبود جو سازماني بعنوان يكي از اصول حياتي در خشت بنيان تفكرات هر سازمان در شكل خرد و كلان محسوب مي گردد. از اين رو در رويكردي 5 مرحله اي راهكارهايي جهت بهبود جو سازماني ارائه مي گردد.

1- درك و ابداع: مرحله درك و ابداع بعنوان نخستين گام در جهت بهبود جو سازماني بايستي مبتني بر سوالات زير باشد:

الف) وقايع و رخدادها در سازمان چگونه است و دليل آنها چيست؟ ( وضعيت موجود)

ب) ما مي خواهيم چه اقدامات و فعاليت هايي به وقوع بپوندند؟ (وضعيت مطلوب)

پ ) چه اقداماتي را به منظور نقطه آغازين جهت پياده سازي تغييرات مورد انتظار نياز داريم؟

2- تشخيص و سنجش مسائل: بطور كلي همه سازمان ها به يك شالوده و مدل جهت سنجش اثر بخشي عملكردشان نياز دارند، كه به آن فاز سنجش نيازها مي گويند. تكنيك هاي مختلفي جهت كمك به مسئولان جهت شناسائي نيازها برای بهبود جو سازماني وجود دارد. مثل توفان ذهني بررسي عقايد و مصاحبه. همچنين مي توان از ابزار كمي نظير پرشنامه هاي جو سازماني نيز استفاده نمود.

3- تدوين راهبردها براي غلبه بر شكاف ها: در اين مرحله طراحان و برنامه ريزان نيازمند:

الف) تدوين راه حل ها براي مسائل

ب) اولويت بندي راه حل ها

پ) تصميم گيري در مورد راهبردها مي باشند.

4- بكار گيري راه حل ها: در اين مرحله راه حل هاي تدوين و اولويت بندي شده آماده بكار گيري مي شوند. نكته مهم اين است كه همزمان با كاربرد راه حل ها، اصلاحات لازم نيز جهت رفع ابهامات و نقاط ضعف برنامه بكار گرفته شوند. مسئولين ضمن اجرا بايد از انعطاف پذيري لازم جهت تنظيم مجدد و اصلاح نقاط ضعف برخوردار باشند.

 قسمت جالب توجه اين مرحله مشاهده تغيير و پيشرفت هایيست كه رخ مي دهد. زمانيكه موفقيت هاي اوليه حاصل شد، به دنبال آن اطمينان بوجود مي آيد و در نتيجه تلاش بيشتري را مي توان انتظار داشت. در اين مرحله عناصري چون صبر، حمايت، تعريف، تمجيد، و بازخورد امري اساسي است. همچنين بهبود جو را نبايد بعنوان يك روش سريع و آني در نظر گرفت؛ چرا كه گاهي اين هدف در بستر زمان تحقق مي يابد.

5- نظارت و ارزشيابي نتايج: به موازات اجراي 4 مرحله فوق در بهبود جو سازماني، مي بايست برنامه مدوني جهت ارزشيابي وضعيت حاصل شده و اطمينان از اينكه آيا راه حل ها و اقدامات اصلاحي صورت گرفته منجر به بهبود امور شده است يا نه وجود داشته باشد.جالب توجه است كه بدانيم بكارگيري نظارت و كنترل غير رسمي و غير محسوس براي اصلاح امور بسيار مثمر ثمر مي باشد. و از بروز مسائل مهم و عمده جلوگيري مي نمايد. چرا كه از همان ابتدا منجربه شفاف سازي معضلات و مشكلات مي گردد.

دسته اي از پژوهشگران معتقدند كه بهبود جو سازمان از طريق تغيير در فرهنگ و ادراكات كاركنان از جو سازماني حاصل مي شود. همچنين صاحب نظران ديگري نيز الگوهايي در اين زمينه ارائه نموده اند.

 

چه كسي جو سازمان را تعيين مي كند؟

در رابطه بهم پيوسته زيردست با مافوق به واقع اين مافوق است كه رابطه را تعيين مي نمايد.

نگرش هاي زيردستان در پيامدها چه نقشي دارد؟ روشن است كه نقش آنها بسيار زياد است. در رابطه هاي مافوق با زير دست به گونه اي كلي وابستگي بيشتر به سوي رده هاي بالا است تا رده هاي پائين. اين بدان است معنا است كه مافوق بيشتر از زير دست در تعيين چگونگي رابطه و جو سازماني نقش دارد. گاهي يك مافوق تازه وارد به دليل نگرش هائي كه دارد جو سازماني را دگرگون مي كند و موقعيت هاي نا اميد كننده را تغيير مي دهد.

گروه مشاوران سرآمد کسب و کار (BCG)
مطالب مرتبط: تفاوت فرهنگ سازمان و جو سازماني