961405

توسعه مهارت های رهبری – قانون درپوش

21 قانون انکار ناپذیر رهبری

توسعه مهارت های رهبری – قانون درپوش

قانون درپوش به افراد کمک می­ کند تا به ارزش رهبری پی ببرند. توانایی رهبری در حکم درپوشی است که میزان اثربخشی شخص را تعیین می ­کند. هرچه این توانایی در شخص کمتر باشد، از توانمندی ­های بالقوه ­اش کاسته می­ شود. هرچه توانایی بالاتر باشد، اثربخشی به همان نسبت افزایش پیدا می­ کند. اگر توانایی رهبری شما در سطح 8 باشد، اثربخشی تان هرگز از سطح 7 بالاتر نخواهد رفت. توانایی رهبری شما همواره میزان اثربخشی و تاثیر بالقوه سازمان شما را مشخص می کند.

دو برادر به نام دیک و موریس در سال 1937 پس از تجربه ناموفق در اداره سالن تئاتر، رستورانی راه اندازی نمودند که اشخاص با اتومبیل هایشان وارد آن شده و غذا می خوردند. در اوایل دهه1930 رستوران های ماشین رو از شهرت و اعتبار فراوانی برخوردار بودند. رستوران این دو برادر با موفقیت چشمگیری روبرو شد و سه سال بعد تصمیم گرفتند به شهر سن برنادیو واقع در هشتاد کیلومتری لس آنجلس رفته و رستورانی راه اندازی نمایند. برادر به فهرست غذاهایشان افزودند و میزان فروششان هرروز بیشتر می شد تا به فروش سالیانه 200 هزار دلار رسیدند. هریک از دو برادر سالیانه 50 هزار دلار سود خالص بدست می آوردند.

با گذر زمان تولید غذاهای دیگر و غذا در ماشین را متوقف نموده و تنها همبرگر تولید نمودند. استفاده از ظروف، لیوان و کارد و چنگال را کنار گذاشته و غذاهایشان را در ظروف کاغذی به مشتریان تحویل می دادند و از این طریق از هزینه های خود می کاستند؛ و قیمت غذاهایشان نیز کاهش می یافت.

دو برادر به تحویل سریع غذا روی آوردند و هدفشان ارائه غذای سفارش داده شده در مدت 30 ثانیه و یا کمتر بود؛ که البته به آن دست یافتند. تا اواسط دهه 1950 درامد سالانه رستوران آنها به 350 هزار دلار رسید. دیک و موریس هریک سالانه 100هزار دلار سود خالص بدست می آوردند.

این دو برادر، برادران مک دونالد بودند. اما موفقیت آن ها در آن زمان از حدی مشخص فراتر نرفت. رستوران برادران مک دونالد یکی از موفق ترین رستوران ها در سطح آمریکا بود و آنها بقدری پول درمی آوردند که نمی دانستند چگونه خرجش کنند. نبوغ آنان در خدمت به مشتریان و سازماندهی به آشپزخانه سبب شکل گیری شیوه جدیدی در رستوران داری شد.

مردم برای آنها نامه می نوشتند و از نقاط مختلف کشور برای دیدن طرز کارشان می آمدند. بطوریکه ماهیانه 300 نامه و تلفن دریافت می کردند. این حجم از استقبال مردم، آنها را به فکر راه اندازی رستوران های زنجیره ای انداخت که در آن زمان فکر جدیدی نبود.

در سال 1952 ایده رستوران های زنجیره ای را اجرا نمودند و با شکست مواجه شدند. این دو برادر رستوران دارهای بسار خوب و مدیران کارآمدی بودند اما فاقد مهارت های رهبری بودند. آنها در اوج موفقیت تحت تاثیر قانون درپوش قرار گرفتند. الگوهای فکری شان درپوشی بود که اجازه نمی داد به آنچه توانایی اش را داشتند برسند. 

در سال 1955 دیک و موریس با شخصی به نام ری کراک که از قابلیت های یک  رهبر را داشت شریک شدند. کراک بلافاصله امتیاز تاسیس نمایندگی را بدست آورد و مستعدترین و باهوشترین اشخاص را به خدمت گرفت تا مک دونالد را به عنصری فعال در سراسر کشور تبدیل کند. او در سال های اول شراکت که حدود پنجاه سال داشت، ازخودگذشتگی های بسیاری نشان داد و همچون جوانان سخت کار می کرد. حتی از بانک وام می گرفت تا حقوق کارکنان اصلی خود را بپردازد و در هشت سال ابتدای فعالیتش در مک دونالد هیچ وجهی دریافت نکرد.

رهبری و از خودگذشتگی کراک  نتیجه داد و او در سال 1961 تمام سهام مک دونالد به ارزش 2.7 میلیون دلار را از برادران مک دونالد خرید. دیک و موریس در تمت این سال ها تنها 15 خریدار پیدا کرده بودند و از این میان تنها 10 خریدار رستوران مک دونالد را دایر نمودند. اما درک در حدود4 سال،توانست 100 رستوران دایر کرده و جهار سال بعد به 500 رستوران رسید. درپوش رهبری در زندگی ری کراک، ارتفاعی تا حد آسمان داشت. در حال حاضر بیش از 21هزار رستوران مک دونالد در 100 کشور دنیا فعال هستند.

توانایی رهبری، یا بهتر بگوییم، فقدان توانایی رهبری، درپوشی بود که موفقیت برادران مک دونالد را متوقف کرده بود.موفقیت شخصی بدون توانمندی رهبری در نهایت محدود خواهد بود. بدون رهبری موفقیت افراد کاهش می یابد. هر چه بیشتر بخواهید صعود کنید،به رهبری بیشتری نیاز دارید. هرچه بخواهید تاثیرگذار باشید،بایستی نفوذ بیشتری داشته باشید. دستاوردها و موفقیت های شما در چگونگی رهبری شماست.

منبع: کتاب 21 قانون انکار ناپذیر رهبری، اثر جان سی مکسول








گروه مشاوران سرآمد کسب و کار (BCG)
مطالب مرتبط: 5 روش برای مدیریت و رهبری صحیح و جذاب