961405

تدوین پروپوزال تحقیقات بازاریابی

تدوین پروپوزال تحقیقات بازاریابی

تعیین اطلاعات مورد نیاز برای حل مسائل بازاریابی و همچنین برنامه ریزی جهت جمع آوری اطلاعات و اجرای فرآیند جمع آوری اطلاعات برعهده تحقیقات بازاریابی می باشد. پس می توان تحقیقات بازاریابی را عامل ارتباط دهنده میان مشتری جامعه و تامین کننده تعریف نمود. هر دپارتمان بازاریابی نیازمند تحقیقات بازاریابی است. یک شرکت می تواند خود امر تحقیقات بازاریابی را انجام داده یا آن را به افراد و شرکت‌های خارج از سازمان محول سازد. این امر به توانایی و منابع شرکت بستگی دارد. شرکت های بزرگ معمولا دارای واحدهای تحقیقاتی خاص خود میباشند در حالی که شرکت های کوچکتر معمولاً خدمات تحقیقات بازاریابی را برون سپاری می نمایند. می توان تحقیقات بازاریابی را به صورت زیر تعریف نمود.
  • تحقیقات بازاریابی عبارتست از جمع آوری داده و تبدیل آن به دانش موردنیاز در جهت تصمیم گیری در رابطه با محیط کسب و کار، مشتریان بالفعل و بالقوه، آمیخته بازاریابی و بازارها
بنابراین تحقیقات بازاریابی، توسعه محصول، شناخت بازار، روش‌های مناسب فروش، توزیع، تبلیغ و تسهیلات خدمات/فروش را در بر می‌گیرد و در واقع، همه جنبه‌های فعالیت‌های کسب و کار از «مرحله ایده» تا «رضایت مشتری» را پوشش می‌دهد. پس در نهایت می توان تحقیقات بازاریابی را روشی منظم منسجم و عینی برای جمع آوری اطلاعات جهت تصمیم گیری مدیران تعریف کرد.
عمده مسائل مهم در تحقیقات بازاریابی عبارتند از:
  1. بررسی وضعیت رقبا
  2. قیمت گذاری ها
  3. پیش بینی های کوتاه مدت و بلند مدت
  4. سهم بازار
  5. خصوصیات بازار
  6. نظریات مصرف کنندگان
  7. تبلیغات
  8. محصول
  9. کانال های توزیع
  10. رقابت
  11. تنوع محصولات
  12. بسته بندی
  13. بازارها
  14. بخش های بازار
  15. فروش

بیشتر بخوانید: تکنیک های دسته بندی مشتریان در تحقیقات بازاریابی

پیش از تدوین طرح تحقیقات بازاریابی لازم است پروپوزال تحقیقات بازاریابی تهیه شود. پروپوزال تحقیقات بازاریابی می بایست شامل موارد زیر باشد:

  1. مسئله چیست؟
  2. چه عواملی این مسئله را به وجود آورده اند؟
  3. نتایج پژوهش های قبلی در رابطه با عوامل فوق چه بوده است؟
  4. برای هریک از عوامل چه میزان اطلاعات موجود است؟
  5. گروه های هدف پژوهش کدام گروه ها هستند؟
  6. چه میزان بودجه مورد نیاز است؟
  7. بازه ی زمانی انجام پژوهش چگونه تعریف می شود؟

در بخش بعدی به نحوه ی چگونگی نوشتن طرح تحقیقات بازاریابی می پردازیم.

بیشتر بخوانید: تحقیقات بازاریابی و کاربردی سازی نتایج