بانکداری باز
بانکداری باز
بانکداری باز یکی از پدیدههای نوظهور حوزه بانکداری است که میتواند زمینهساز تحول بزرگی در حوزه بانکی شود؛ که می خواهیم آن را به زبان ساده بیان نماییم. بانکداری باز Open Banking به همکاری بانکها با شرکتهای مستقل برای ارائه خدمات بیشتر به مشتریان با امکان سفارشی سازی آسانتر و راحتتر است. در اصل بانکداری باز یک رویکرد کسبوکار مبتنی بر پلتفرم هست که باعث خلق ارزش برای بانکها میشود؛ که ارتباط یک کاربر را با شبکه مؤسسات مالی از طریق استفاده از رابطههای برنامهنویسی کاربردی (APIs) فراهم میکند. بانکداری باز در دنیا بعد از بحران مالی ۲۰۰۷ در ایالاتمتحده آمریکا رایج شد و اساساً با توجه به مشکل بانکها به خصوص بانکهای بزرگ در انجام تعهدات به مشتریان شکل گرفت؛ آمارها حاکی از آن بود که بانکهای بزرگ در حال کاهش شعبه و هزینهها بودند تا هزینهها را مدیریت کنند و از سویی دیگر بانکهای متوسط با توجه به خطر ورشکستگی در حال ادغام بودند در نتیجه در مناطق با ثروت و امکانات کمتر روند بانک زدایی (Debanking) آغاز شد. همزمان نشانههای جدی از کاهش اعتماد مردم به بانکها دیده میشد درحالیکه همزمان اعتماد شهروندان به شرکتهای فناوری مثل گوگل،آمازون و فیسبوک در حال افزایش بود. مجموعه این روندها باعث شد این ایده مطرح شود چرا خدمات بانکی در دل سرویسهای شرکتهای دیگر (گوگل، فیسبوک و آمازون) که هم حضور جغرافیایی گسترده تری داشتند و هم اعتماد جامعه به آنها بیشتر بود، ارائه نشود؟ بانکداری باز از اینجا رایج شد یعنی بانکها احساس کردند که میتوانند سرویسهای جدیدی را با هزینه پایین و بدون استفاده از شعبه و در دل کسب و کارهای دیگر به مشتریان ارائه کنند و به همین دلیل بانکها به سمت بانکداری باز و ارائه API حرکت کردند.در بانکداری باز،عملیات بانکداری محدود به فضای فیزیکی بانکها نیست و بانکها در اصل تامین کننده بستر و سکو (Platform) برای عملیات بانکی هستند. توسعه فناوری اطلاعات و ابزارهای نرمافزاری این امکان را به بانکها داده که در چارچوب ضوابط قانونی و امنیتی به بازیگران دیگر اجازه دهند روی بستر آنها خدمات جدید به مشتریان ارائه دهند.- ارسال شده توسط سامان اعظمی
- در 18 جولای 2019
- 0 نظرات
- برچست ها: API, Open Banking, بازاریابی خدمات بانکی, بانک, بانکداری, بانکداری باز, بانکداری دیجیتال
0 Comments