961405

3رویکرد اصلی در اجرای شش سیگما

3رویکرد اصلی در اجرای شش سيگما

 شش سيگما راهی برای رفتن به سوی آینده ای جدید و بهتر برای سازمان شماست. در این مسیر، سه رويكرد وجود دارد و  هر يك راهي متفاوت برای شما خواهند داشت که شما را به مقصدهای متفاوتی رهنمون می سازد.




دگرگوني سازمان

تجربه نشان مي دهد كه اغلب مديران و كاركنان هوشيار ، مي توانند احساس كنند كه شركت و سازمان نياز به پشت سر گذاشتن عادت گذشته و ايجاد دگرگوني دارد . براي آن دسته از سازمان هايي كه نياز و هدف آنها اجراي كامل رويكرد شش سيگما است ، مسير اول يعني دگرگوني در سازمان ، رويكرد مناسبي است .

از تيم هايي كه در راستاي دگرگون سازي سازمان فعاليت مي كنند ، اغلب خواسته مي شود كه به فرآيندهاي مهم توجه كرده و پيشنهاداتي را براي تغيير ارائه دهند . اين فعاليت ها ممكن است شامل بررسي دقيق موارد زير باشد :


بهبود استراتژيك

اين مسير بيشترين گزينه ها را در اختيارتان قرار مي دهد. در مسير بهبود استراتژيك تلاش شما مي تواند به يك يا دو نياز بحراني شازمان محدود شود، به طوري كه تيم ها و آموزش هاي طرح ريزي شده اصلي ترين فرصت ها و مهمترين ضعف هاي سازمان را هدف قرار مي دهند.
سازمان هايي كه مسير بهبود استراتژيك را پيش گرفته عبارتند از : جانسون وجانسون ، سيرز ، امريكن اكسپرس و سان ميكرو سيستم .


حل مسأله

مسير حل مسئله آهسته ترين راه بهبود از طريق شش سيگما است . اين رويكرد مشكلات قديمي ، يعني اغلب همان مسائلي را كه بهبود ناموفق قبلي بوده اند . هدف قرار مي دهد . رويكرد حل مسئله، مناسب ترين رويكرد براي شركت هايي است كه در صدد استفاده از منافع اجراي شش سيگما بدون ايجاد تغييرات عمده در سازمان هستند. اگر سازمان شما اين رويكرد را پيش گيرد، بع احتمال زیاد تنها تعداد كمي از افراد به طور عمده در اين تلاش سهيم مي گردند. مگر اين كه اين رويكرد به يكي از مسيرهاي ديگر متمايل شود .

مزيت اين روش تمركز نمودن بر روي موضوعات مهم و شناسايي علل ريشه اي آنها با استفاده از داده ها و تحليل هاي اثر بخش به جاي احساسي برخورد كردن است .


ارزیابی رویکردها در شش سیگما

رويكرد بهبود استراتژيك مي تواند به سازمان كمك كند تا تمركز خود را روي فرصت هايي با اولويت بالاتر معطوف كند و مديريت تغيير را به بخش هاي مورد نظر محدود نمايد . ولي در مقابل ممكن است باعث احساس ناخوشايندي در افرادي شود كه از فرآيند بهبود كنار گذاشته شده اند. از ديگر مشكلات اين روش، مي توان به امكان بروز ناهماهنگي بين بخش هايي كه شش سيگما را اجرا مي كنند با بخش هايي كه درگير آن نيستند اشاره نمود .

رويكرد حل مسئله از كمترين پيچيدگي برخوردار است و اين فرصت را به سازمان مي دهد كه با نحوه كاركرد شش سيگما آشنا شود . متأسفانه اين مسير به طور فريبنده اي پر مخاطره است و نمي تواند مشكلات بنيادي سازمان را حل كند ، بعلاوه قادر نيست ديد جامعي از انجام موفقيت آميز تغييرات ايجاد نمايد. عملكرد اين روش مانند خاموش نمودن آتش بدون خارج كردن ماده آتش زا است .

بدون توجه به اين كه سازمان شما در چه سطحي تلاش خود را آغاز نموده است، مهم این است كه اجرا به درستي انجام پذيرد. شما و همكارانتان بايد وظايف جديدي را كه از سيستم شش سيگما پشتيباني مي كند، درك كرده و آن را برعهده بگيريد.

گروه مشاوران سرآمد کسب و کار (BCG)
مطالب مرتبط: روش شش سیگما چیست و چه کاربردی در سازمان دارد؟