مفهوم چرخهی (PDCA): یکی از روشهای کارآمد ارائهشده در بهبود مستمر، چرخه دمینگ (PDCA) است که توسط دکتر ادوارد دمینگ ارائهشده است. یک روش ساده ولی دائمی و کارآمد برای ایجاد تحولات ثمربخش در تمامی فرایندهای کاری است. همانطور که از نام چرخه مشخص است بهصورت دایره وار و چرخشی کار خود را انجام میدهد. چرخهی PDCA را میتوان در بخشهای مختلف همچون بازاریابی، توسعه محصول جدید، افزایش فروش و رضایت مشتری، بهبود کیفیت، سیاستگذاریهای بلندمدت و … به کاربرد. کلمه PDCA در چرخه دمینگ از ابتدای کلمات Plan، Do، Check و Act گرفتهشده است که به ترتیب به معنی برنامهریزی، انجام دادن، چک کردن و عمل کردن است. در حقیقت این چرخه، یک چرخه کاری چهار مرحلهای است که برای انجام تغییرات و بهبود فرایندها در کسبوکار است. مراحل چهارگانهی چرخه دمینگ : برنامهریزی Plan : فاز نخست و مهم این چرخه شامل برنامهریزی است. تحقق اهداف فردی و سازمانی درگرو برنامهریزی است. بهعبارتدیگر تعیین کردن اهداف و پیشبینی راههای رسیدن آن، منجر بهنوعی تعهد به انجام دادن فعالیتهای معین برای تحقق آن هدف میشود. اجرا Do : در فاز دوم مشکلات را در مقیاس کوچک شبیهسازی میکنیم و راهکارهای ممکن را برای آن در نظر میگیریم. بهترین راهحل را مشخص کرده آن را بهصورت آزمایشی در یک محدوده جغرافیایی محدود پیادهسازی میکنیم. در مرحله اجرا Do به ایجاد ایدهها و راهحلهای جدید میپردازیم. منظور از اجرا در مرحله Do اجرای کامل نیست تنها تست یا سعی است. اجرای اصلی در مرحله Check صورت میگیرد. تجزیهوتحلیل Check : در فاز سوم، تجزیهوتحلیل Check اثربخشی مجموعه کارهای صورت گرفته ، اطلاعات جمعآوریشده را میسنجیم تا بدانیم چه تأثیری روی فرآیندها داشته و نتیجه آن را بررسی میکنیم. این مرحله بسیار مهم و حیاتی است. در بازه زمانی کوتاه بررسی میکنیم که اجرا چه تأثیری داشته است. آیا واقعاً ارزیابیها و تغییرات منجر به بهبود شده؟ استفاده از نمودارهای گردش کار در این مرحله مفید است. راهحلهای آزمایشی را با دقت میسنجیم. اقدام Act در فاز چهارم، زمانی که از چرخه دمینگ PDCA برای بهبود مستمر استفاده میکنیم نیاز به بازگشت به فازهای قبلی داریم تا آنها را بهبود ببخشیم. با استفاده از چرخه PDCA اقدامات لازم جهت بهبود را بهصورت اقدامات اصلاحی و یا اقدامات پیشگیرانه اجرایی میکنیم.