961405

پیوندهای استراتژیک منابع انسانی-فرایند روابط کار و سلامت جامع منابع انسانی

پیوندهای استراتژیک منابع انسانی-فرایند روابط کار و سلامت جامع منابع انسانی

در ادامه بررسی پیوندهای استراتژیک منابع انسانی در فرایندهای 16 گانه، به فرایند پنجم یعنی “روابط کار و سلامت جامع منابع انسانی” می رسیم. طبق انتظار، در سطح بلوغ ششم این فرایند، الزام استراتژیکی مطرح شده است:

همسویی اقدامات HSE با استراتژی های شرکت پایش می شود.

اما همسویی ایمنی، بهداشت با استراتژی شرکت به چه معناست؟  آیا اصلا HSE واحدی استراتژیک است؟ نه به این معنا که HSE مهم است یا خیر که قطعا مهم است ! بدین معنا که آیا تغییر استراتژی شرکت، می تواند اثری روی اقدامات سازمان در حوزه ایمنی و بهداشت و محیط زیست داشته باشد؟

پیوندهای استراتژیک منابع انسانی – فرآیند پنجم پیوندهای استراتژیک منابع انسانی

بسیاری از فعالان حوزه ایمنی و بهداشت، کار خود را بدون احساس نیاز به داشتن طرح و برنامه ای در سطح استراتژیک انجام می دهند. آنها دریافته اند که برنامه های استراتژیک، منعکس کننده نیازهای مدیران ارشد سازمان است و این استراتژی ها، تاثیری بر عملیات روزانه واحد HSE ندارد.

آیا استانداردهای تخصصی نظیر  ISO14001 (استاندارد محیط زیستی) و OHSAS 18001 (استاندارد ایمنی)،  استراتژیک هستند؟ آموزه های شخصی بنده، نشان می دهد پیوند میان “استراتژی و مقوله ایمنی، بهداشت” عمدتا در بحث “مدیریت استراتژیک ریسک”  و یا “مدیریت ریسک سازمانی” یا به عبارتی همان Enterprise Risk Management متبلور می شود.


ریسک های استراتژیک یا سازمانی، ریسک هایی هستند که بیشترین تاثیر را بر روی تصمیم استراتژیک سازمان دارند و یا در اثر آن تصمیمات ایجاد شده اند. بنابراین نسبت به دیگر گونه های ریسک ( رویکرد سنتی تحلیل ریسک شامل ریسک های عملیات و مالی )، بسیار عمیق و گسترده تر بر عملکرد فعلی و آتی سازمان تاثیر می گذارند (منبع: حسین نوریان).

به عنوان مثال خروج شرکت از یک بازار بالغ و ورود به بازار نوظهور ریسکی استراتژیک است که می تواند جنبه های مختلفی از سازمان را تحت تاثیر قرار دهد. ورودی فناوری های نوظهوری نظیر بلاک چین، و بیگ دیتا، ریسکی استراتژیک است که می تواند کسب و کار ما را تحت تاثیر قرار دهد. آیا با این تعریف، مقوله های ایمنی، بهداشت و محیط زیست نیز در ریسک سازمانی/استراتژیک جایگاهی دارند؟ جایگاه HSE در نظام مدیریت ریسک سازمانی (ERM) چیست؟

بنابراین پیشنهاد بنده این است که اگر می خواهیم با HSE به شیوه ای استراتژیک برخورد نماییم، از استانداردهایی نظیر 14001 و 18001 که صرفا به ایمنی و بهداشت به صورت جزیره ای می نگرند با سمت استاندارد جامع مدیریت ریسک سازمانی یعنی ISO 31000 حرکت کنیم.

مدیریت ریسک ISO31000 فعالیتی سیستماتیک برای شناسایی ریسکها، تحلیل ریسکها، سنجش و برخورد با ریسک و پایش و بازنگری اقدامات برخورد ریسک است. هریک ازمفاهیم و روشهای شناسایی، تحلیل، سنجش و برخورد و پایش و بازنگری ریسک دراستاندارد ایزو 31000 تشریح شده است.

تکنیکهای زیادی برای ارزیابی ریسک بعنوان عنصر اصلی فرآیند مدیریت ریسک وجود دارد که شرح و بسط روش های ارزیابی ریسک دراستاندارد ISO31010 مورد بررسی قرار گرفته و دراستاندارد ایران نیزبا شماره INSO14560 شناخته می شود.

استاندارد مدیریت ریسک ISO31000 بطور خاص ایمنی و بهداشت و محیط زیست را مدنظر قرار نمیدهد بلکه یک استاندارد عام مدیریت ریسک است البته استاندارد ایزو 31000 برای مدیریت ریسک های ایمنی و بهداشتی و زیست محیطی بعنوان فرآیند جاری سازمان نیز کاربرد دارد اما تنها برای مدیریت ریسک های HSE نیست.


گروه مشاوران سرآمد کسب و کار (BCG)
گردآورنده: دکتر امیرحسین صبورطینت – مشاور ارشد حوزه مدیریت استراتژیک و منابع انسانی
مطالب مرتبط:فرآیند ساختار سازمانی در پیوندهای استراتژیک منابع انسانی  |  تحلیل و گریدینگ شغلیپیوندهای استراتژیک منابع انسانی – فرایند جبران خدمات