961405

پیشنهادات و نوآوری مستمر در استراتژی سازمانی

همسویی ایده نوآورانه پرسنل با استراتژی سازمان به چه معناست و چگونه تضمین می شود؟

 

در سطح بلوغ ششم، همسویی ایده های نوآورانه به استراتژی سازمان به طور سالانه سنجیده و تحلیل شده و بهبود می یابد.

مدل ذهنی ما می تواند روی تعریف همسویی اثر بگذارد. بنابراین ابتدا بیایید تکلیف خود را با سوالی که طرح می کنم مشخص کنیم :

آیا اگر استراتژی شرکت ما “نوآوری محصول” نباشد باز هم به نظام پیشنهادات نوآورانه نیاز داریم؟ و یا مفهوم نوآوری، چیزی جدای از استراتژی نوآوری است ؟

مثلا آیا در “استراتژی بهره وری” نیز می توانیم نظام پیشنهادات نوآورانه مستقر کنیم؟ مدل ذهنی ما، روی دومی تنظیم شده است.  یعنی پیشنهاد نوآورانه در تمام استراتژی های محتمل یک شرکت، معنادار است.

در این صورت، معنای همسویی شاید این باشدکه پاداش نظام پیشنهادات را چگونه تخصیص دهیم؟

مثلا از نظر شما بعنوان مدیر کسب و کار، پیشنهاد نوآورانه ای که بتواند ضایعات خط تولید را تا میزان 10 درصد کاهش دهد، ارزشمندتر است و یا یک پیشنهاد نوآورانه در خصوص مدل کسب و کار شرکت ؟
آیا می توان صرفه اقتصادی تمام پیشنهادات را محاسبه نمود؟

لذا راهکار همسویی، تهیه دستورالعمل نظام پیشنهادها متناسب با اهداف کسب و کار است.

همچنین تکلیف خود را با سوال دوم مشخص کنید. آیا در سازمان شما، نظام پیشنهادات، بیشتر روشی برای “جلب مشارکت کارکنان” است یا روشی برای “تحریک تغییرات واقعی” ؟

ممکن است پاسخ شما این باشد که : “خیلی حسابی روی ایجاد تغییر مبتنی بر نظام پیشنهادات نمی کنیم. همین که این نظام، باعث پویایی و جلب مشارکت کارکنان می شود خدا را شکر !! ”  خب در این صورت همسویی استراتژیک چه معنی دارد؟ همسویی استراتژیک این فرایند، زمانی معنا می یابد که هدف از استقرار آن، تغییرات واقعی باشد.

گردآورنده: دکتر امیرحسین صبورطینت – مشاور ارشد حوزه مدیریت استراتژیک و منابع انسانی
مطالب مرتبط:  همسویی استراتژیک مدیریت استعداد و جانشین پروری