961405

همسویی استراتژیک مدیریت استعداد و جانشین پروری

مدیریت استعداد در سطح بلوغ ششم قرار دارد و یکی از فرآیندها در پیوندهای استراتژیک به شمار می رود. همسویی استراتژیک فرایند مدیریت استعداد و جانشین پروری با استراتژی های سازمان به طور سالانه سنجیده و تحلیل شده و بهبود می یابد.

همسویی استراتژیک مدیریت استعداد و جانشین پروری به چه معناست و چگونه تضمین می شود؟


همسویی استراتژیک مدیریت استعداد و جانشین پروری

به نظر می رسد، دانش منابع انسانی هنوز در مورد “مدیریت استعداد” خلاء نظری و کاربردی زیادی دارد !

گاهی مفهوم و تعریف مدیریت استعداد به موضوعاتی چون “جانشین پروری و مدیر پروری”، محدود می شود. در این صورت، همپوشانی و موازی کاری میان مدیریت استعداد با مباحث “مدیریت شایستگی و کانون ارزیابی” که در فرایندهای قبلی بدان پرداخته شد ایجاد می شود.

در بحث مدیریت استعداد و جانشین پروری گاهی نیز روی این تاکید می شود که شرکت دارای یک مخزنی از استعدادهای بالقوه (Talent pool) (شما بخوانید : بانک اطلاعات رزومه افراد بیکار ! ) باشد تا در فرایند استخدام احتمالی بتواند با سرعت بیشتری، فرد مناسب را پیدا کند.

اگر بخواهیم صحبت از همسویی مدیریت استعداد با استراتژی شرکت کنیم، باید بتوانیم مدیریت استعداد را به خوبی تعریف کنیم و مرز آن را با مباحث استخدام و مدل شایستگی، مشخص کنیم.

 مدیریت استعداد، به مفهوم “نگهداشت نیروی انسانی خبره”، بسیار نزدیک است. اینکه به بهترین شکل، استعدادهای پیدا و پنهان کارکنان خود را شناسایی داده و تقویت نماییم تا هم کارکنان احساس کنند معادن طلا و نقره درونشان کشف می شود و هم سازمان از این معادن طلا و نقره، فایده ای ببرد.

گردآورنده: دکتر امیرحسین صبورطینت – مشاور ارشد حوزه مدیریت استراتژیک و منابع انسانی
مطالب مرتبط: پیوندهای استراتژیک منابع انسانی-فرایند روابط کار و سلامت جامع منابع انسانی