961405

نگرش OD چیست؟

نگرش OD

نگرش OD چیست؟




نگرش OD يا توسعه‌سازمانی يكي از مشهورترين راهبردهاي تغيير است. اين ديدگاه ابتدا در مجموعه‌های تجاري و بازرگاني مورداستفاده قرار گرفت.

توسعه‌سازمانی از ديدگاه سازمان و مديريت، كوشش برنامه‌ریزی‌شده‌ای براي پديد آوردن نوعي دگرگوني است كه هدف آن یاری‌رساندن به اعضاي سازمان‌هاست تا بتوانند كارهايي كه موظف به انجام آن هستند به صورتي بهتر از گذشته به انجام برسانند.

يكي از صاحب‌نظران معتقد است: OD يعني “پرورش انسان خودفرمان در كليت هستي” (Wholstetter, 1993, P.92) البته تمركز اين ديدگاه بر گروه‌های انجام كار است.

در بهبود سازماني با استفاده از دانش و فنون علوم رفتاري و از مجراي جلب اعتماد و اطمينان كاركنان، باز كردن مسئله و روبرو شدن با آن، تشويق كاركنان و مشاركت دادن آن‌ها در امور و فرايند تصمیم‌گیری، ارائه طرحي باهدف‌های مشخص، ايجاد هماهنگي بين گروه‌ها و كوششي در جهت سود جستن از توان بالقوه افراد سعي می‌شود تا عملكرد سازمان بهبود يابد.

اجراي موفقیت‌آمیز فرايند OD مستلزم حمایت‌های قوي مديران عالي و مديران گروه و مشاوره‌های مشاوران آموزش‌دیده و مهارت‌یافته نگرش OD و اختصاص وقت كافي از طرف كاركنان (اداري و آموزشي) به اين امر است.

گروه مشاوران سرآمد کسب و کار (BCG)
مطالب مرتبط: 12 تفاوت اساسی و مهم بین نگرش کارمندان و کارآفرینان | تفكر ناب  Lean Thinking چیست؟ | مدیران موفق چگونه می‌اندیشند؟