961405

نقش طوفان مغزی معکوس در استاندارد مدیریت

نقش طوفان مغزی معکوس در استاندارد مدیریت

از طوفان مغزی و کاربردهای آن در استاندارد مدیریت، راهنمای PMBOK و سایر استانداردهای مدیریت پروژه بسیار نام برده شده است. گرچه این روش، برای طرح ایده‌های جدید و گاهی خلاقانه در استاندارد مدیریت پروژه‌ها خیلی خوب است، اما برخی مواقع این روش در عمل به بن‌بست می‌رسد.

نقش طوفان مغزی در استاندارد مدیریت

 

  گاهی ایده جدیدی نیست، گاهی راهکارها امتحان شده‌اند، گاهی فکر می‌کنیم که همه راه‌ها را رفته‌ایم و خلاصه هر از گاهی به دلیلی (گاهی هم چون روش را درست و خوب استفاده نمی‌کنیم) این روش کمک مؤثری در حل مسئله استاندارد مدیریت نمی‌کند. چاره چیست؟

طوفان مغزی وارونه یکی از راه­های مواجهه با این روش در استاندارد مدیریت است، به‌طور خلاصه در این روش، شما به‌جای اینکه در پی حل مسئله اصلی باشید، صورت‌مسئله را وارونه می‌کنید. یعنی به‌جای اینکه اصل مسئله را بخواهید حل کنید، می‌روید و در جهت حل عکس مسئله اصلی تلاش می‌کنید و ایده می‌دهید. مثلاً ما می‌خواهیم ببینیم که چطور از ریزش نیروی انسانی در پروژه بکاهیم؟

اگر به بن‌بست رسیدیم، مسئله را عکس می‌کنیم: چطور کاری کنیم که همه بخواهند پروژه را ترک کنند؟ ابتدا ایده‌هایی که مطرح می‌شوند، ساده و گاهی از فرط بدیهی بودن، خنده‌دار به نظر می‌رسند. مثلاً حقوق ندهیم، دائم پرخاش کنیم، کولرها را در تابستان و بخاری‌ها را در زمستان روشن نکنیم و …. بعد از کمی شوخی، ایده‌های جدیدی ظاهر می‌شوند. یادتان باشد که درست مثل طوفان مغزی معمولی در استاندارد مدیریت، اینجا هم باید ایده‌ها را ثبت کنید، جلوی بروز هیچ ایده را نباید سد کنید و …

وقتی حدود ۱۵ دقیقه از طرح فعالانه ایده‌ها گذشت، به‌جایی که ایده‌ها را ثبت کرده‌اید نگاه کنید. نکات قشنگی خواهید دید. کافیست فعل پیشنهادها را تغییر دهید. فلان کار را بکنیم، را تبدیل کنید به فلان کار را نکنیم. به همین سادگی می‌بینید ایده‌هایی مطرح‌شده‌اند که قبلاً مطرح نمی‌شدند.

این ایده‌ها را طبق معمول ثبت می‌کنید و به تهیه برنامه اجرائی برای آن‌ها می‌پردازید. تا اینجای کار خیلی ساده است. اما چیزی که خیلی جذاب است و از آن به‌عنوان دستاورد جنبی این موضوع یاد می‌شود، این است که شما احتمالاً در فهرست پیشنهادهایی که برای حل عکس مسئله مطرح‌شده‌اند، کارهایی را می‌بینید که همین‌الان در پروژه انجام می‌شوند.

می‌بینید که شما کارهایی می‌کنید که در جهت عکس حل مسئله‌ای است که سعی در حل آن داشته‌اید. یعنی ما گاهی داریم برای استاندارد مدیریت کارهایی می‌کنیم، احتمالاً ناخودآگاه، که در خلاف جهت حل مسئله‌ای است که درگیر آن هستیم. اینجاست که فهرست دیگری ایجاد می‌شود، از کارهایی که باید فوراً انجام آن‌ها را متوقف کنید. بسیاری مواقع هم با کمال تعجب مشاهده می‌شود که همان توقف برخی اقدامات، منجر به حل مسئله می‌شود.

گروه مشاوران سرآمد کسب و کار (BCG)