961405

بررسی چالش‌های مشترک دستگاه‌های اجرایی در ارتقای نظام مدیریت بهره‌وری

چالش‌های ارتقای بهره‌وری

بررسی چالش‌های مشترک دستگاه‌های اجرایی در ارتقای نظام مدیریت بهره‌وری
از دیرباز ارتقای بهره‌وری در دستگاه‌های اجرایی، یکی از مهمترین موضوعاتی بوده که در قالب قانون برنامه پنجم و ششم توسعه کشور هم بر آن تأکید بسیاری شده است. به نحوی که اقدام‌های متنوعی مانند استقرار چرخه بهره‌وری (تعریف شاخص، اندازه‌گیری، تحلیل و بهبود) و ارتقای نظام مدیریت بهره‌وری با رویکرد حل مسئله با توصیه و نظارت سازمان ملی بهره‌وری ایران انجام شده است.
در همین حال، طبق بند “الف” ماده 5 قانون برنامه ششم توسعه، دستگاه‌های اجرایی برای محور قراردادن رشد بهره‌وری در اقتصاد، ضمن اجرایی کردن چرخه مدیریت بهره‌وری در مجموعه خود، باید تمهیدات الزم را برای عملیاتی کردن این چرخه در واحدهای تحت تولیت خود با هماهنگی سازمان ملی بهره‌وری ایران فراهم و گزارش سالانه را به آن سازمان ارائه کنند. بر این اساس، استقرار چرخه مدیریت بهره‌وری، با هدف دستیابی به سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی انجام می‌شود و انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی با اجرای آن، اهداف بهره‌وری بخش‌های اقتصادی مربوط به خود را محقق کنند. همچنین براساس دستورالعمل تهیه و تدوین برنامه‌های اجرایی (عملیاتی) برنامه ششم توسعه که توسط سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شده است، دستگاه‌های اجرایی کشور باید راهبردها، سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی مانند فعالیت‌های هزینه‌ای و طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای خود برای دستیابی به اهداف مندرج در قانون (از جمله بهره‌وری) را در هر یک از بخش‌های اقتصادی مشخص کنند. بنابراین با توجه به ابلاغ و تأکید سازمان ملی بهره‌وری مبنی بر استقرار و ارتقای نظام مدیریت بهره‌وری با استفاده از رویکرد مسئله محوری، در سال 1399 مسائل کلیدی عدم ارتقای بهره‌وری در هر دستگاه اجرایی مشخص شد. با بررسی عمیق ریشه‌های شکل‌گیری مســائل کلیدی شناسایی شده در بسیاری از دستگاه‌های اجرایی، می‌توان به این مهم پی برد که اصلیترین دلیل عدم ارتقای بهره‌وری در کشور که موجب اتلاف منابع در عامل نیروی انسانی، موجودی سرمایه و هزینه‌های مصارف واسطه می‌شود، سوءمدیریت در یک دستگاه اجرایی و عدم تخصیص مناسب منابع در آن دستگاه نیست، بلکه مهمترین ریشه‌های شکل‌گیری مسائل عدم ارتقای بهره‌وری در دستگاه‌های اجرایی در بیشتر موارد فرادستگاهی است. در ادامه به پنج مؤلفه و چالش مشترک در دستگاه‌های اجرایی اشاره شده است:
برخی این اقدام‌ها به شرح زیر است:
  1. تحلیل زنجیره‌های ارزش کلان کشــور با در نظر گرفتن مبانی ارزش‌آفرینی برای ذی‌نفعان و درک نقش‌ها و مسئولیت‌های هر یک از دستگاه‌های اجرایی
  2. بازنگری نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر در نظر گرفتن تحلیل بهره‌وری عامل نیروی انسانی و سرمایه در هر یک از دستگاه‌های اجرایی
  3. به کارگیری نظام مدیریت ریسک کشوری در زمینه پیشبینــی اقدام‌هــای اصلاحی برای پاســخگویی به ریسک‌های بارز در سطح کشور
  4. فرهنگ‌سازی در ســازمان‌ها به منظور تغییر دید کارکنان نسبت به بهره‌وری
  5. تقویت فراینــد مدیریت اســتراتژیک و مراوده استراتژیک در سازمان‌های دولتی
  6. ایجاد شفافیت در وضع قوانین موجود و آگاه‌سازی دستگاه‌ها از جزئیات قوانین وضع شده
  7. بهبود فرهنگ سازمانی که منجر به پیشرفت، بهبود روند اجــرای کار و افزایــش کیفیت ارائــه خدمات در سازمان‌ها می‌شود.

منبع: ماه‌نامه بهره‌وری/مهر و آبان 1400/شماره نوزدهم/سازمان ملی بهره‌وری ایران
نویسنده: سید حبیب پاشا جبلی