961405

مراحل ارزیابی، تحلیل و بهبود بهره‌وری در سازمان‌ها

مراحل ارزیابی، تحلیل و بهبود بهره‌وری در سازمان‌ها

مراحل ارزیابی، تحلیل و بهبود بهره‌وری در سازمان‌ها، با هر نظام یا رویكردی كه برای ارزیابی و تحلیل بهره‌وری طراحی می‌شود دارای الگوریتم ویژه‌ای است. در اندازه‌گیری بهره‌وری یك سری داده به عنوان ورودی لحاظ شده كه پس از انجام پردازش مناسب به محصول نهایی یا خروجی تبدیل می‌شود. بنابراین در اندازه‌گیری بهره‌وری برای رسیدن به بهره‌وری مطلوب باید از رویه مشخصی پیروی كرد. به‌طور كلی می‌توان مراحل زیر را برای سنجش و تحلیل بهره‌وری مورد ملاحظه قرار داد:

همان‌گونه كه ملاحظه می‌گردد تا مرحله پنجم، تنها بهره‌وری سازمان با توجه به روش‌های مناسب اندازه‌گیری شده و ما مطلع می‌شویم كه در سیستم مورد نظر چه اتفاقاتی افتاده و وضعیت چگونه است. در حالی‌كه هدف اصلی دستیابی به بهبود بهره‌وری است كه در مراحل 6 تا 9 پیگیری می‌شود. در اصل سنجش بهره‌وری مقدمه‌ای بر بهبود است كه هدف اصلی حركت بهره‌وری است. در واقع اندازه‌گیری را می‌توان سنگ بنای هر اقدامی در زمینه بهره‌وری تلقی كرد. اندازه‌گیری بهره‌وری عبارت از فرایندی است كه براساس آن شاخص‌های بهره‌وری مناسب با اهداف و رسالت‌های اصلی سازمان در سطوح مختلف تعریف شده و با تعیین نظام آماری لازم، امكان محاسبه شاخص‌های بهره‌وری فراهم می‌شود.

در روند اندازه‌گیری می‌بایست مقاطع زمانی اندازه‌گیری و ارزیابی، همچنین مقاطع ارزیابی (مبتنی بر هدف، مبتنی بر فرایند و مبتنی بر پیامد) باید مشخص گردد.

ارزیابی مبتنی بر هدف: این رویكرد به ارزیابی میزان دستیابی برنامه‌ به اهداف از پیش تعیین شده می‌پردازد. سئوالاتی كه در این زمینه قابل طرح است از این قرارند:

ارزیابی مبتنی بر فرایند: درك چگونگی اجرای برنامه و نقاط ضعف و قوت آن. این روش در برنامه‌های طولانی مدت مناسب است.

ارزیابی مبتنی بر پیامد: تعیین منافع حاصله برای ارباب رجوع. بدین ترتیب ارباب رجوع به تشریك مساعی در برنامه می‌پردازند. پیامد‌ها معمولاً در قالب افزایش دانش و آگاهی، افزایش مهارت و اعتماد به نفس، و دیگر تغییرات نهایی در وضعیت فرد و سازمان مطرح می‌شود. معمولا در تبیین پیامد این مفهوم با خروجی برنامه یا تعداد خدمات، و تعداد افرادی كه برنامه را طی می‌كنند مغالطه می‌شود. برای انجام ارزیابی بر اساس پیامد، ابتدا بایستی به طور آزمایشی این رویكرد در یك یا دو برنامه انجام شود. گام‌های زیر برای ارزیابی مبتنی بر پیامد دنبال می‌شود:

به منظور جمع آوری اطلاعات و ارزیابی برنامه‌ها روشهای زیادی وجود دارد كه استفاده از آنها منوط به در دسترس بودن داده‌های مرتبط با آن روش میزان جامعیت روش، وضعیت زمان و هزینه و دیگر موارد همانند است. 

هدف عمده در انتخاب روش ارزیابی، دسترسی به اطلاعات سودمند برای تصمیم‌گیرندگان كلیدی به صورتی واقع‌گرایانه است. در این زمینه سئوالات زیر قابل توجه است: