961405

مدیریت فرآیندهای کسب و کار (Business Process Management)

 مدیریت فرآیند کسب­ و کار

مدیریت فرآیند کسب­ و کار (Business Process Management)، بسته به رویکرد افراد مختلف، تعاریف متفاوتی  در سازمانها می‌تواند داشته باشد. به طور کلی مدیریت فرآیندهای کسب و کار عبارت است از تحلیل فرآیندهای کسب و کار End To End با استفاده از مدل‌ها و سناریوهای متفاوت به منظور درک شیوه انجام فعالیت­‌ها توسط یک سازمان بزرگ. این امر موجب ایجاد بینشی جدید برای ارائه توصیه و آزمون بهینه ‌سازی‌ها و بهبودهای سازمانی شده و تکرار مجدد فرآیند برای بهبود مداوم و بهینه‌سازی فرآیند را باعث می­‌شود. مدیریت فرآیندهای کسب و کار یک فلسفه بهبودبرای سازمانهایی که خواستار به حداکثر رساندن فعالیتهای ارزش ‌افزا است که هدفش دستیابی به بهبودهای مرحله‌ای در عملکرد فرآیندها می باشند.
برخی مزايای طراحی نظام مدیریت فرآیندها در سازمان به شرح زیر می‌باشد:



                                                                                  شکل(1): چرخه مدیریت فرآیندهای کسب و کار

حركت از ساختار وظيفه‌اي به فرآیندی سازمان:

در پروژه های بهبود فرآیندهای سازمان، هدف حرکت سازمان از ساختار وظیفه ای به فرآیندی است. این عمل  به مفهوم حذف ساختار وظیفه ای نیست بلکه هدف توجه و تمرکز به فرآیندهای کسب و کار سازمان و موثر و بهینه کردن آنها در جهت دستیابی به نتایج و اهداف سازمان می باشد. بین این دو ساختار تفاوت هایی وجود دارد. ساختارهای وظیفه ای بطور کلی بر لزوم سلسله مراتب مشخص و حیطه کنترل (Span of Control) تاکید دارد. در این ساختار هیچ‎ یک از واحدها به صورت افقی با هم در ارتباط نیستند.
در نگرش فرآیندی هر فرآیند یک مشتری دارد و تمرکز بر فرآیند، منتهی بر تمرکز بهتر بر مشتری می شود و ایجاد ارزش بر روی محصول نهایی از فرآیندهای افقی حاصل می شود. در این نگرش با تعریف مرز فرآیندها، مشتریان و تأمین کنندگان فرآیندها، ارتباط های بهتر و درک کامل تری از نیازمندی های مشتریان حاصل می‌شود. با مدیریت کل فرآیندهایی که میان واحدهای سازمانی در جریان هستند، به جای مدیریت هر یک از واحدهای سازمانی، ریسک بهینه سازی های جزئی و دور شدن از بهینه سازی کلی کاهش می یابد. همچنین با مشخص کردن مالک فرآیندها که مسئول اصلی فرآیند است، از روش سنتی واگذاری مسئولیت به صورت سازماندهی وظیفه ای اجتناب خواهد شد. 

برخی مزایای توسعه رویکرد فرآیندی به شرح ذیل می باشد:

لازم به ذکر است با بهره گیری از استانداردهای مدیریت کیفیت به روز شده می‌­توان فرآیندهای جدید و کاربردی مانند فرآیند مدیریت ریسک، فرآیند مدیریت دانش و فرآیند مدیریت تغییر را در نقشه فرآیندهای سازمان اضافه نمود. همچنین با استفاده از چارچوب طبقه بندی فرآیندها (APQC) بصورت عمومی و یا اختصاصی می‌­توان پس از شناخت وضع موجود به تحلیل شکاف فرآیندهای مورد نیاز در سازمان پرداخت و از این طریق برنامه ریزی بهبود فرآیندهای سازمان انجام می­‌گردد.

مطالب مرتبط: مدیریت و بهبود فرآیندها ، فرآیند تغییر در سازمان