961405

مديريت بهره‌وری فراگير

مديريت بهره‌وری فراگير

مديريت بهره‌وری فراگير



مديريت بهره‌وری فراگير، فلسفه‌ای از مديريت رسمي و فرايندي است كه چهار مرحله سيكل بهره‌وری را دنبال می‌کند تا این‌که بهره‌وری كل افزایش‌یافته، هزينه كل هر واحد محصول يا خدمت با بالاترين كيفيت توليدي كاهش يابد.

مديريت بهره‌وری فراگير بر مديريت بهره‌وری در كل سازمان تأكيد دارد. فلسفه‌ای رسمي است چون پايگاه تئوريك دارد و تا بحال در صدها سازمان در سطح جهان اجرا شده است. همچنين مديريت بهره‌وری فلسفه‌ای از مديريت است زيرا راه متفاوتي به طراحي، توسعه، اداره و پيشبرد سازمان به‌صورت سيستمي متشكل از سیستم‌ها و اجزاء فرعي متصل‌به‌هم دارد.

الگويي از نوع تفكر انسان – فني است كه مسائل فني را با علوم رفتاري مرتبط می‌سازد. مديريت بهره‌وری يك امر و فرايندي مستمر است كه بر اساس سيكل بهره‌وری، اندازه‌گیری، برنامه‌ریزی و بهبود انجام می‌شود. اين بهبود در كليه سیستم‌های فرعي سازمان نيز انجام می‌شود. ارتباط بهره‌وری كل و نقطه سربه‌سر آن مفهوم را به سود می‌رساند.

مديريت بهره‌وری فراگير علاوه بر توجه به سیستم‌های فرعي ديدي سيستمي، فراگير و جامع به حوزه‌ها و مسائل مختلف سازمان دارد. ماهيت مديريت بهره‌وری فراگير تشخيص نقاط قوت و ضعف سازمان و همچنين تعيين چشم‌اندازی از وضعيت احتمالي سازمان در آينده است.


گروه مشاوران سرآمد کسب و کار (BCG)
مطالب مرتبط: نقش 2 عامل مهم در دستیابی به بهره وری