961405

مدل کیفیت جهان اسلام

مدل کیفیت جهان اسلام

مدل‌های سرآمدی کیفیت منعکس‌کننده مبانی نظری و تفکری مدیریتی حاکم بر نظام کیفی و دارای قابلیت کاربردی در استقرار آن نظام مدیریتی است و دارای نقش اساسی در حفظ و بقای سازمان‌ها است.

ازاین‌رو با توجه به نقش استراتژیک مدل کیفیت در جهت‌دهی کیفی تولیدات و خدمات و همسویی آن با مبانی فکری مدیریتی، سیاست‌های کلان، اسناد بالادستی و سایر نظامات هماهنگ کننده هر کشوری بسیار مهم و مؤثر است و همچنین بر توسعه کیفیت، بهره‌وری، رقابت‌پذیری، خوش‌نامی محصولات و حضور مؤثر در بازارهای داخلی و خارجی اثرگذارند. این مدل با اجرای در کشورهای اسلامی توانایی ایجاد رقابتی سالم در عرصه تولید و ارائه محصولات باکیفیت را دارد و در نهایت امر موجبات رشد و ترقی کشورهای جهان اسلامی از منظرهای مختلف از جمله: اقتصاد، تولید، اشتغال و… را فراهم خواهد نمود.

ازاین‌رو با توجه به اهمیت و ضرورت وجود مدل جامع کیفیت برای کشورهای جهان اسلام

کوشش شد که در سند حاضر مدلی مبتنی بر  مبانی علمی، تخصصی و دانشی روز، مبانی – فکری دین مبین اسلام، ارزش‌های بنیادین انقلاب اسلامی، منویات امامین انقلاب، تجربیات موفق مدیریتی در دوران عمر پربرکت انقلاب اسلامی، ظرفیت‌های جهان اسلام و برنامه‌ها و اسناد بالادستی تهیه و تدوین گردد و در اختیار عموم قرار گیرد.

مفاهیم بنیادین مدل كیفیت جهان اسلام به شرح زیر است:

1-راهبری الهام‌بخش مبتنی بر تکلیف گرایی دینی، حکمت، تحول‌آفرینی و آینده‌نگری؛

2-پرورش، صیانت و گسترش باورها، ارزش‌ها و هویت اسلامی و بومی؛

3-مسئولیت‌پذیری و تعامل ارزش‌آفرین با طیف جامع ذی‌نفعان؛

4-رشد توان تاب‌آوری و بازیابی تعادل در شرایط بحران و خلق فرصت؛

5-شکوفاسازی خلاقیت و نوآوری و توسعه هوشمند زیرساخت فناوری؛

6-هدایت عالمانه استعدادها و سرمایه‌های مادی و معنوی؛

7-رویکرد نظام‌مند، مدیریت یکپارچه و بازمهندسی فرآیندها؛

8-نگاه بلندمدت و راهبردی به کسب دستاوردهای برجسته، متوازن و پایدار.

 مدل کیفیت جهان اسلام به شرح زیر است:

معیارها و زیر معیارها:

معیارها و زیر معیارهای مدل به شرح زیر می‌باشد:

1- معیار راهبری:

1-1- تکلیف گرایی دینی

2-1- تحول‌آفرینی

3-1- آینده‌نگری و الهام‌بخشی

4-1-حکمت

2-معیار تفکرها و رویکردها

1-2-اخلاق و معنویت سازمانی –

2-2-تفکر جهادی –

3-2- مسئولیت‌پذیری اجتماعی اسلامی –

4-2- تاب‌آوری

3-معیار راهبردها

4- معیار اطلاعات و دانش

1-4-فناوری اطلاعات و جریان‌های اطلاعات کیفیت

2-4- مدیریت دانش

5-معیار سرمایه‌ها و تعاملات

1-5-استعدادها و سرمایه‌ها

2-5-تعاملات ارزش‌آفرین

6- معیار مدیریت فرایندها

7- معیار دستاوردها

1-7-دستاورد مشتریان

2-7-دستاورد سرمایه انسانی

3-7-دستاورد محیط‌زیست

4-7-دستاوردهای جامعه

5-7-دستاورد همکاران تجاری و تأمین‌کنندگان

6-7-دستاورد سازمانی