961405

مدل های بهینه کاوی(بخش دوم)

مدل های بهینه کاوی(بخش دوم)

مدل بهینه­ کاوی زیراکس

پیدایش بهینه­ کاوی به شکل امروزی آن به سال 1979 باز می­ گردد. زمانی که شرکت زیراکس آمریکا به سبب کاهش سهم خود از بازار و عرضه محصولات برابر با قیمت ارزان ­تر توسط رقبای ژاپنی مجبور به یافتن مشکل و برطرف نمودن آن شد، به صورت رسمی به ثبت رسید.

زیراکس مدل خود را بر اساس 10 مرحله ارائه کرد که در 5 گروه (برنامه ریزی تحلیل ادغام عمل و بلوغ) طبقه بندی شده است.

شکل(1): مدل بهینه‌کاوی زیراکس

هنگامی که بهینه­ کاوی در سطح شرکت­ های خصوصی اجرا شد (شرکت­ هایی مانند زیراکس)، تمرکز بر روی بهینه­ کاوی فرایند و یا میکروبنچ مارکتینگ بود. همان طور که در بخش ­های قبل اشاره شده است، بهینه­ کاوی به فعالیت­ هایی که مرتبط با خروجی و ورودی­ ها هستند می­ پردازد.

 برنامه “رهبری توسط کیفیت” که توسط کرنز معرفی شده بود، انرژی مجدد در شرکت زیراکس ایجاد کرد. این برنامه موجب شد تا شرکت هزینه ­های تولید را کاهش دهد.
بهینه­ کاوی در مقابل شرکت­ های رقیب ژاپنی نشان داد که زیراکس محصولات خود را دو برابر دیرتر از رقبای ژاپنی به بازار ارائه می­ کند، با تعداد مهندسین چها ربرابر بیشتر، تغییرات طرح چهار برابر بیشتر و هزینه­ های طراحی سه برابر بیشتر!!!
همچنین معلوم شد هزینه ­های شرکت­ های ژاپنی از بابت تولید کالا، حمل و فروش برابر با هزینه­ های تولید شرکت زیراکس است.
همچنین بیش از 30000 خرابی در یک میلیون تولید تفاوتی در حدود 30 برابر بیشتر از رقبا را نشان می­ داد. بهینه­ کاوی نشان داد زیراکس برای رسیدن به سطح شرکت­ های ژاپنی سالانه نیاز به حدود 18 %رشد بهره­ وری دارد. پس از گذشت زمان اندکی از تکذیب چنین آماری، بالاخره مدیران زیراکس واقعیت را قبول کردند.

 

متا مدل عمومی

متا مدل در سال 1994 توسط اندرسون معرفی و سپس توسط  IBC  توسعه داده شده است. این مدل از 4 فاز کلی تشکیل شده و یکی از مزایای مهم این مدل انعطاف­ پذیری بالای آن در پاسخ به نیازهای کاربران است.
همچنین، باید توجه داشت که این مدل فقط مبنای فنی بهینه­ کاوی را پوشش می­ دهد. شکل کلی متا مدل عمومی در شکل زیر قابل مشاهده می ­باشد. در ادامه هر یک از این فازها تشریح شده ­اند.

 

 شکل(2): مدل بهینه‌کاوی متامدل


طرح ریزی
: در این فاز نیاز است که فرایند عملکردی مورد مطالعه قرار گیرد، همچنین داده ­ها و اطلاعات کلیدی که نیاز به اندازه ­گیری دارند شناسایی شده و بهترین مشارکت کننده بهینه کاوی تعیین می ­شود.

جمع­ آوری داده ­ها: در طول این فاز داده­ ها، اطلاعات داخلی و خارجی جمع آوری و به ترتیب مورد تجزیه و تحلیل قرار می­ گیرد.

آنالیز: این بخش نشان ­دهنده شکاف عملکرد بین “آنچه ” و “چه چیزی می ­تواند” مورد بهینه­ کاوی قرار گیرد، است. همچنین این فاز مشخص ­کننده بهترین روش­ های علمی است که توسط بی بی سی نیز به عنوان “مجموعه وسیعی از فعالیت­ ها که به بهبود اجرای بهترین روش ­ها کمک می­ کند” تعریف شده است.

تطبیق: در این فاز روش­ های شناسایی شده در مطالعه بهینه­ کاوی اجرا و مورد نظارت، قرار می­ گیرند.


مدل بهینه­ کاوی شرکت باین

این مدل که در سال 2017 معرفی شده از 6 فاز اصلی برای بهینه­ کاوی استفاده کرده است. در ادامه فازهای مدل بهینه­ کاوی شرکت باین معرفی شده ­اند.


جدول(1):موضوعات پوشش داده شده توسط مدل ‌بهینه‌کاوی شرکت باین



شرکت ­ها این مدل بهینه­ کاوی را در حوزه ­های زیر مورد استفاده قرار می­ دهند:

بهبود عملکرد: بهینه­ کاوی به شناسایی عملکردها و بهبود کارائی عملیاتی و طراحی محصول کمک می­ کند.

شناخت از سطح نسبی هزینه­ ها: بهینه­ کاوی سطح نسبی هزینه­ های شرکت را آشکار ساخته و فرصت­ هایی جهت پیشرفت معرفی می­ کند.

 بدست آوردن مزیت رقابتی: بهینه ­کاوی به شرکت­ ها کمک می­ کند بر قابلیت­ های کلیدی تمرکز کنند تا مزیت رقابتی کسب کنند.

افزایش سطح یادگیری سازمانی: ‌بهینه‌کاوی ایده ­های جدیدی در سازمان ایجاد می­ کند و انتقال تجربیات را تسهیل می ­کند.

مدل واتسون:

مدل واتسون در سال 1992 در قالب شش مرحله تدوین شده است. این مدل مشابه مدل زیراکس با مراحل کمتر می­ باشد، مدل واتسون تمام مراحل اجرای یک برنامه بهینه­ کاوی را پوشش می­ دهد. در ادامه هریک از مراحل این مدل در قالب چند سوال مهم تشریح شده ­اند.

برنامه ریزی:

جست­جو:

بازدید:

آنالیز:

تطبیق

بهبود:

شکل(3): مدل بهینه‌کاوی واتسون


مدل کدلینگ:

مطابق این مدل بهینه­ کاوی یک فرآیند است و ویژگی برجسته آن هم دیسیپلین یا نظمی است که نیاز دارد و به اجراکنندگان تحمیل می ­کند. این مدل ‌4 مرحله اصلی دارد:

گرچه تمام این مراحل اهمیت دارند اما اگر زمان بیشتری برای برنامه­ ریزی گذاشته شود، در مراحل بعدی زمان بیشتری صرفه­ جویی می ­شود. کدلینگ (1992) در مدل خود اشاره می­ کند که مرحله بازنگری بخشی مجزا از سایر بخش­ ها است و به بازنگری برنامه ­ریزی تجزیه و تحلیل و اقدام می­ پردازد. نمای کلی بهینه­ کاوی شامل ورودی و خروجی است. سازمان برای اجرای ‌بهینه‌کاوی نیاز به منابعی دارد که شامل منابع نرم افزاری مانند چشم انداز، تعهد، پشتکار و آموزش و منابع سخت ­افزاری مانند نیروی انسانی، منابع مالی و زمان است. نمای کلی این مدل ‌در شکل زیر آمده است.


شکل(4): مدل بهینه‌کاوی کدلینگ(1992)

 

فرآیند بهینه­ کاوی زارنسکی:

بهینه­ کاوی یک اقدام فوق العاده پیچیده ­ای نیست، ولی نیازمند زمان کافی برای اجرای صحیح است.
زارنسکی یک فرایند 12 مرحله ­ای برای اجرای بهینه­ کاوی پیشنهاد داده است که می­ تواند بر موقعیت ­های ویژه تعدیل گردد. کلیات این فرایند در شکل زیر نشان داده شده است:




شکل(5): مدل بهینه‌کاوی زارنسکی

1.کسب حمایت مدیر ارشد: به عنوان اولین گام در بهینه­ کاوی، تعهد و حمایت مدیر ارشد یک فاکتور کلیدی برای موفقیت است.

2.توسعه بیانیه ماموریت: در اولین مراحل شروع و اجرای بهینه­ کاوی یک بیانیه ماموریت برای آن تدوین می شود که در آن سه تا پنج هدف اصلی پروژه برای کسب موافقت تیم ذکر می ­گردد.

3.برنامه ریزی: برنامه بهینه­ کاوی شامل تعریف محدوده بهینه­ کاوی است که در آن باید موافقت اعضای تیم کسب شود. همچنین محدوده فعالیت­ ها و فرایندهای مورد نظر در شرکای بهینه­ کاوی نیز باید به صورت شفاف تعیین گردند؛ چون ممکن است هر شرکتی برای خود ترمینولوژی و محدوده فرایندی متفاوتی برای موضوع مورد نظر مدیریت استراتژیک داشته باشد. تدوین فلوچارت فرایندی در این زمینه می­ تواند بسیار کمک کند. همچنین توسعه یک برنامه زمانی نیز در این مرحله توصیه می ­شود.

4.شناسایی مشتریان: مشتریان فرایندهای داخلی و خارجی نقطه تمرکز همه اقدامات بهینه­ کاوی هستند. در طی مراحل بهبود کارایی،ادراکات آن­ها برای تعریف محصولات و رسیدن به تغییرات در فرایندها برای ارتقای ادراک آن­ها از کیفیت بسیار حیاتی است.

5.اجرای تحقیق: مطالعات کتابخانه­ ای یک ابزار مفید برای شناسایی بهترین عملکردها می­ باشد و می­ تواند بازدیدها را از همان ابتدا مشخص کند. اطلاعات بیشتر می­ تواند از شش منبع دیگر نیز به دست آید: کتاب­ها، مقالات، مجله­ ها، متخصصان، بانک­ های اطلاعاتی، انجمن ­های تخصصی و تامین­ کنندگان  

6.شناسایی شرکای بهینه­ کاوی: شناسایی و برقراری تماس با شرکای بهینه­ کاوی در این مرحله انجام می­ شود. توصیه می­ شود قبل از برقراری تماس با آن­ها تا جای ممکن اطلاعات عمومی در موردشان گردآوری گردد تا فرآیند انتخاب به درستی صورت گیرد. ابتدا یک تماس اولیه با آن­ها صورت می ­گیرد تا ببینیم که آیا علاقمند به شرکت در بهینه­ کاوی هستند یا نه. پس از آن در مورد محدوده بهینه­ کاوی با آن­ها صحبت می­ شود و درصورت نیاز قرارداد و توافقنامه با آن­ها امضا می­ شود. 

7.توسعه شاخص ­ها: فرایند پیمایش در جهت ارزیابی نیازمندی ­های مشتری تنظیم می­ شود. شما باید نیازمندی­ های مشتریان را دریافت کنید تا تلاش­ های بهینه­ کاوی را بر آن­ها متمرکز کنید. این اقدامات از طریق مصاحبه­ های رو­ در ­رو صورت می ­گیرد و پس از آن شاخص­ های مورد نظر برای برآورده کردن نیازمندی­ های مشتریان تدوین می­ شوند. با توجه به وجود تفاوت در ترمینولوژی شرکت­ ها، تعریف دقیقی از شاخص­ ها مورد نیاز است. همچنین به دلیل وجود تفاوت در زمینه­ های اجرایی، مقایسات خارجی بسته به موقعیت متفاوت خواهد بود و شاخص ­ها ممکن است به گونه متفاوتی بکار گرفته شوند.

8.توسعه و توزیع پرسش نامه ­ها: در این مرحله سوالاتی در قالب پرسشنامه برای شاخص ­ها تدوین می ­شود که بتوان اطلاعات مورد نیاز برای عمکرد را گردآوری کرد. سوالات باید به گونه ­ای شفاف و دقیق باشد تا از ابهام و تفسیرهای متفاوت جلوگیری کنند. بهتر است قبل از توزیع کامل پرسشنامه آن را در یک یا چند شرکت بصورت آزمایشی اجرا کنیم تا اثربخشی آن مورد آزمایش قرار گیرد.

9.گردآوری و تحلیل داده ­ها: پس از دریافت داده استراتژی می ­بایست یک سیستم گردآوری داده در سازمان وجود داشته باشد. اعتبارسنجی داده­ ها و انجام یکسری بررسی­ های اولیه قبل از گزارش­ گیری توصیه می­ شود.

10.شناسایی بهترین عملکردها: با استفاده از ابزارهای نمره دهی و ارزیابی بهترین عملکردها شناسایی می­ شوند. نکته­ ای که باید در نظر داشت این است که هر شرکتی ممکن است در حوزه خاصی بهترین باشد و بعید است یک شرکت در همه زمینه­ ها بهترین باشد.

11.اجرای سایت ویزیت و مصاحبه ­ها: برنامه ­ریزی برای سایت ویزیت به اندازه آماده­ سازی پیمایش اول مهم است. آنچه که مهم است آماده کردن لیست جامعی از سوالات درباره شیوه ­های اجرای کار شرکای بهینه­ کاوی است. می­ بایست ماتریس­ های مقایسه فرایندها تهیه گردد تا گزینه­ های مختلفی که برای اجرای فرایندها موجود است شناسایی گردند.

  1. ارائه یافته ­ها/ پایش نتایج: در این مرحله گزارش یافته­ ها برای شرکای بهینه ­کاوی و نیز خود مشتریان داخلی شرکت ارائه می ­شود. اقداماتی که در این خصوص باید انجام شود از این قرار هستند: