961405

فناوري اطلاعات چه نقشی در مديريت زنجيره تأمين ایفا می کند؟

فناوري اطلاعات چه نقشی در مديريت زنجيره تأمين ایفا می کند؟



مفاهیم اولیه مديريت زنجيره تأمين در دهه 1970، زماني كه بسياري از سازمان­ ها تكنولوژي اطلاعات را آغاز كردندو مكانيزه كردن فعاليت­ ها بزرگترين خواسته آن­ها بود،آغاز گردید. اولين كاربردهاي IT در زمينه بهبود عملياتي، اخذ سفارش مديريت موجودي و سيستم­ هاي تهيه صورتحساب بكار گرفته شد. هدف از اين كار كاهش هزينه­­ هاي پردازش داده­ ها در فعاليت­ هاي منفرد و جدا از هم بود. اما به سرعت مشخص شد كه بهبودهاي مهم در كارآيي، از طريق دستيابي به سيستم­ هاي عملياتي مرتبط با یکدیگر حاصل مي شود. براي مثال شركت­ ها مي توانند با حداقل كردن سيستم اخذ سفارش به سيستم موجودي، به گردش مواد و قابليت اطمينان بالاتري دست ­يابند.

با پيشرفت سيستم­ هاي اطلاعاتي، سيستم­ هاي [MRP[1 بوجود آمدند تا مشكلات شركت­ ها را در برنامه ريزي توليد و خريد مواد كاهش دهند. با توسعه اين سيستم ­ها، سيستم­ هاي MRPII و[ERP‌[2 شكل گرفتند. امروزه تجارت الكترونيكي، نقش مديريت اطلاعات به عنوان بخشی از مديريت زنجيره تأمين را به­ عهده گرفته است.

مديريت زنجيره تأمين رويكردي مشتري­ گرا دارد. لذا نيازمند ارتباط كامل بين همه شركاء زنجيره جهت اطلاع از نيازهاي مشتري، و همچنين ميزان تأمين اين نيازها مي باشد. براي تسهيل مديريت اطلاعات در زنجيره، انواع گوناگوني از نرم افزارها بايد بكار گرفته شود.

اين نرم افزارها ابزار دستيابي به استراتژي مديريت زنجيره تأمين، يعني يكپارچگي و تمركز كل زنجيره جهت برآورده ساختن نيازهاي مشتريان مي باشد.

تكنولوژي اطلاعات مي تواند با فراهم ساختن كامل ترين و به­ روزترين اطلاعات، مديران اجرايي را در انجام بهتر وظایف­ شان ياري دهد. انواع مختلفي از بسته هاي نرم افزاري براي هر رابطه­ اي در زنجيره وجود دارد.

هر چه رايانه و تجهيزات ارتباط شبكه ­اي ارزانتر مي­ شود، نرم افزارهای مناسب­ تري نيز تهيه مي­ گردند.

اين نرم افزارها بر اساس نوع روابطي كه ايجاد مي كنند، به سه گروه تقسيم مي شوند:

1- نرم افزارهايي كه روابط داخل سازمان را ايجاد مي­ كنند.

2- نرم افزارهايي كه سازمان را به مشتريان متصل مي ­كنند.

3- نرم افزارهايي كه سازمان را به تامين كنندگان متصل مي ­كند.

با برقراري ارتباط بين شبكه ه­اي داخلي شركت­ هاي حاضر در يك  زنجيره تأمين، می­ توان اطلاعات مورد نياز در كل زنجيره را يكپارچه كرد. سيستم­ هاي اطلاعاتي كه از يكپارچه كردن سيستم­ هاي اطلاعاتي چند شركت بوجود مي آيند، به عنوان سيستم ­هاي اطلاعاتي چند شركتي يا فراسازماني (IOS) شناخته مي شوند.



گروه مشاوران سرآمد کسب و کار (BCG)
مطالب مرتبط: مدیریت ریسک زنجیره تأمین 
چرا  ERP باید در هر سازمانی بکار گرفته شود؟



[1]– Material Resource Planning

[2]– Ebterorise Resiyree planning