961405

شاخص های عمده در پرورش ذهنیت مدیران

شاخص های عمده در پرورش ذهنیت مدیران

پرورش ذهنیت

 

پنج شاخص عمده در راه پرورش ذهنیت مدیران وجود دارد كه هر كدام در جايگاه خود از اهميت ويژه‌اي برخوردار هستند:

 

نكته قابل توجه در مورد پرورش ذهنيت اين است كه بسياري از مديران اجراي كار و مراحل آن را مي‌دانند، اما قابلیت از بيرون نگاه کردن به قضيه را ندارند تا بازتاب وضعيت بيرون را در انديشه خود به چالش بكشند. تعدادي از مديران هم چنان در به چالش كشيدن انديشه‌هاي مختلف غرق مي‌شوند كه سرعت کارها به شدت پایین می آید. 

برخي از مديران استاد بوروكراسي، برنامه‌ريزي در كاغذ (بدون اجرا)، كاغذبازي و ديوان سالاري هستند. اما در واكنش به ارباب رجوع، همكار، دوستان، هم رديفان، همتايان، بالا دستان و… ضعيفند. تعداد زيادي از مديران با كوچكترين سخني از سوي فرد مقابل به واكنش مي‌پردازند، اما بدون برنامه و بيشتر از طريق آزمون و خطا  عمل مي‌كنند.

به راستي چهارچوب‌هاي فكري و نگرش‌هايي كه به واقع مي‌توانند چشم‌اندازهاي جديدي را بر روي ما باز كنند، كدامند؟ اين كه ما كه هستيم، به كجا مي‌رويم و چه چيزي برنامه‌هاي ما را حمايت و هدايت مي‌كند، هميشه در تدوين چهارچوب‌هاي فكري ما موثرند.

اهداف مهم، ارزش‌هاي روشن، تصوير شفاف از آينده سه مقوله مهم پرورش ذهنیت در تدوين چارچوب‌هاي انديشه ما هستند. اهداف از پيش تعيين شده مي‌توانند به همراه ارزش‌ها، خطوط راهنمايي براي چگونگي عمل كردن مديران را فراهم آورند. ارزش‌هاي فردي بايد در راستاي ارزش‌هاي جمعي قرار گيرند. تصور نتيجه نهايي نيز بايد روشن باشد. يك چشم‌انداز واقعي، زنده و پويا محدود به يك چهارچوب خاص نيست.

 

آن چه در پرورش ذهنیت براي تحقق‌ يك چشم‌انداز مهم است شامل موارد زیر خواهد بود:

 

براي نوشتن چشم‌انداز بايد از نظريات ديگران استفاده كنيم. تدوين چشم‌انداز يك فرآيند در حال پيشرفت است كه مدام بايد با مشاركت فكري ديگران طراحي و به روز شود. همه دست‌اندركاران تدوين چشم‌انداز بايد تعهد خود را در اجراي چشم‌انداز نشان دهند. اما اين كه چارچوب‌هاي فكري ما و ذهنيت‌هاي ما چگونه مي‌توانند چشم‌اندازهاي جديدي را بر روي ما باز كنند، مسئله ديگري است. 


گروه مشاوران سرآمد کسب و کار (BCG)
مطالب مرتبط: مدیران موفق چگونه می‌اندیشند؟ 
تكنیك تحرك مغزی (طوفان فكری)