961405

سیستم های اطلاعاتی منابع انسانی

سیستم های اطلاعاتی منابع انسانی در پیوندهای استراتژیک منابع انسانی

در ادامه نوشته های مربوط به بررسی پیوندهای استراتژیک در فرایندهای 16 گانه منابع انسانی، به فرایند ششم (سیستم های اطلاعاتی منابع انسانی) می رسیم. در سطح 6 بلوغ این فرایند به یک الزام استراتژیک برخورد می کنیم:

همسویی سیستم های اطلاعاتی منابع انسانی (HRIS) با استراتژی های شرکت رصد می شود.


سیستم های اطلاعاتی منابع انسانی در پیوندهای استراتژیک منابع انسانی

 

از نظر نگارنده و بر اساس دانسته ها و اموزه های شخصی، این موضوع، ذیل مبحث کلان تری با عنوان “همسویی سرمایه اطلاعاتی با استراتژی شرکت” قرار می گیرد. اگر سیستمهای اطلاعاتی کل شرکت با استراتژی هماهنگ باشند، می توان مطمئن شد که سیستم های اطلاعاتی HRM نیز با استراتژی هماهنگ است. لذا اینجا با موضوع IT Strategy سروکار داریم.

در زمینه همسویی سرمایه اطلاعاتی با استراتژی، یکی از منابع ارزشمند، الگویی با عنوان “نقشه همسویی سرمایه اطلاعاتی” یا ” نقشه آمادگی سرمایه اطلاعاتی” است که در  فصل نهم کتاب نقشه های استراتژی (strategy maps) کاپلان و نورتون مفصلا بدان پرداخته  شده است.

دارایی­ های نامشهود (که سرمایه اطلاعاتی بخشی از آن است)،  تنها در بستر استراتژی و انتظاری که از آنها برای کمک به سازمان می‌رود، ارزش می­ آفرینند. مدیران باید مطمئن شوند که مجموعه ابزارهای سرمایه اطلاعاتی آنها با فرایندهای داخلی نقشه استراتژی سازمان هماهنگ است. آمادگی استراتژیک سرمایه اطلاعاتی، درجه آماده بودن سرمایه اطلاعاتی برای پشتیبانی از استراتژی شرکت را اندازه می‌گیرد.

به عبارتی مهم ترین سوالی که باید پاسخ داده شود از این قرار است :

واحد منابع انسانی به چه سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری برای پشتیبانی از استراتژی کسب و کار نیاز دارد؟

ترکیب مناسب سرمایه گذاری در سیستم های منابع انسانی شامل سیستمهای تبادلی (TPS) همچون اتوماسیون اداری، سیستم های تحلیلی (MIS) همچون نرم افزار جامع آموزشی و سیستم های تحولی (DSS) همچون ماجول منابع انسانی در ERP چیست؟

گروه مشاوران سرآمد کسب و کار (BCG)
گردآورنده: دکتر امیرحسین صبورطینت – مشاور ارشد حوزه مدیریت استراتژیک و منابع انسانی
مطالب مرتبط:فرآیند ساختار سازمانی در پیوندهای استراتژیک منابع انسانی  |  تحلیل و گریدینگ شغلیپیوندهای استراتژیک منابع انسانی – فرایند جبران خدمات  | پیوندهای استراتژیک منابع انسانی-فرایند روابط کار و سلامت جامع منابع انسانی