961405

رشد و بقای کسب و کارهای خانوادگی

رشد و بقای کسب و کارهای خانوادگی


برای اینکه یک کسب و کار خانوادگی رشد نماید و برای نسل های بعدی نیز بقا داشته باشد. بایستی یک برنامه ریزی دقیق و اصولی برای کسب و کار از سوی مالکان و مدیران کسب و کار انجام گیرد. به دلیل اهمیت روزافزون این نوع کسب و کار هم برای جوامع و هم برای اقتصاد ملت‌ها حمایت هایی نیز بایستی از سوی دولت ها در این راستا انجام شود. ترکیب چندین عامل برای توضیح و تشریح موفقیت، رشد و بقای کسب و کارهای خانوادگی لازم است.
از آن جمله می‌توان به مواردی اشاره کرد. مانند، فرهنگ خانواده، شخصیت و خصوصیات هرکدام از اعضای خانواده، عوامل محیطی و اجتماعی، نوع کسب و کار، خصوصیات کارآفرین (بنیانگذار) کسب وکار و بسیاری موارد دیگر. شخصیت های لازم در کسب و کارهای خانوادگی اغلب تاکید می‌شود که داشتن فرد مناسب برای کسب و کار می‌تواند به موفقیت یک حرفه و شغل منجر شود.
به همین دلیل موفقیت کسب و کار خانوادگی تا حد زیادی به توانایی و قابلیت اعضای خانواده و خویشاوندان بستگی دارد. بنابراین قرار دادن اعضای مناسب خانواده در موقعیت‌های شغلی درست، اهمیت زیادی دارد. زیرا این افراد تعهد مضاعفی را به شرکت اختصاص می‌دهند.

لذا کارشناسان ۶ نوع شخصیت را برای کسب و کار خانوادگی سودمند می‌دانند که عبارتند از:

  1. شخصیت واسطه

اختلاف نظر امری طبیعی است و می‌تواند در هر نوع رابطه ای اتفاق بیفتد. هر چند در کسب و کار خانوادگی که روابط موجود بین اعضای خانواده بسیار پیچیده است. می‌تواند تاثیرات مخرب و بدی داشته باشد. طوری که حتی اختلافات جزئی ممکن است به راحتی فضای خانوادگی و همینطور کسب و کار را مسموم کند.
در این میان وجود یک میانجی یا واسطه می‌تواند به سرعت این اختلافات و تعارضات را شناسایی کند و برای حل مسالمت آمیز مشکل در فضایی منصفانه قدم بر دارد. از آنجا که شخص واسطه، به همه امور اشراف دارد می‌تواند این اختلافات را ریشه یابی کند و به راهکاری برای حل و فصل آن برسد. بنابراین نقش واسطه اهمیت بسزایی برای این نوع مشاغل دارد و می‌تواند سلامت چنین کسب و کاری را تضمین کند.

 2. شخصیت ریسک پذیر

حسابگری مالی و سودآوری بلند مدت از مزایای شناخته شده کسب و کار خانوادگی به حساب می‌آید. اما وقتی اعضای خانواده به خاطر حفظ ارث و میراث خود، برای تصمیم گیری‌های شرکت وقت زیادی صرف می‌کنند ممکن است با مشکل مواجه شوند. زمان اهمیت زیادی در کسب و کارها دارد. چه بسا، تعلل اعضا برای تصمیم گیری های به موقع می‌تواند موجب از بین رفتن فرصت‌های کاری شود.
در چنین مواردی وجود یک فرد ریسک پذیر نقطه عطف شرکت محسوب می‌شود . او می‌تواند اعضای خانواده را برای اتخاذ تصمیمات به موقع و هوشمندانه هدایت کند. تصمیم گیری‌ها و سرمایه گذاری‌های درست احتمال بازگشت سرمایه را چند برابر می‌کند. طبق آن، فرد ریسک پذیر اغلب می‌تواند فرصت های بالقوه را شناسایی کرده و از آنها نهایت استفاده را ببرد.

3. شخصیت واقع گرا

مدیریت کسب و کار خانوادگی می‌تواند فرایند پیچیده و پر دردسری شود. چرا که اداره اموری نظیر زنجیره‌های لجیستیکی، پیگیری مشکلات حقوقی، انجام کارهای دشوار روزمره و در عین حال حفظ ارتباطات عاطفی بین اعضای خانواده قطعاً کار آسانی نیست.
اکثر اعضای خانواده تمایل دارند تمام تمرکز خود را روی کسب و کارشان قرار دهند. اما چنین طرز فکری ممکن است تعادل شرکت را به هم بزند و موجب سهل انگاری‌های فاحش شود.
در این میان، فرد واقع گرا قادر است این تعادل را حفظ کند. زیرا می‌تواند در بزنگاه‌ها، خودش وارد عمل شده و وظایفی که دیگران از انجام آنها سر باز می‌زنند به عهده گیرد. او می‌داند که انجام برخی امور خاص ضرورت دارد و اجتناب از انجام آن به ضرر کسب و کار تمام می‌شود.
فرد واقع گرا براساس واقعیت‌ها عمل می‌کند و می تواند فرشته نجات کسب و کار و خانواده شود. زیرا معمولاً سایر اعضا به دنبال آرزوهای بلند پروازانه خود بوده و نمی‌توانند واقعیت را آنطور که هست، ببینند.

4. شخصیت رهبر

رهبری کسب و کار خانوادگی معمولاٌ بر عهده فرد بزرگ‌تر به لحاظ سنی است. این فرد وظیفه سنگینی برای اثبات خود به سایرین دارد. بنابراین نه تنها باید اعتماد بقیه کارمندان را به دست آورد بلکه جلب اعتماد اعضای خانواده نیز اهمیت بسزایی دارد. رهبر بر اساس قابلیت‌های ذاتی خود باید درک درستی از شرکت داشته باشد.
برای تحقق هدف نهایی باید به گونه‌ای مدیریت کند که هر کس بهترین عملکرد خود را ارائه دهد. او باید بداند که حرف رهبر وحی منزل نیست، اما به عنوان رهبر می‌تواند با دلیل و منطق بقیه را مجاب کند و راهکارهایی برای رسیدن به اهداف ارائه دهد. به یاد داشته باشید که با اینکه هر سازمانی می‌تواند چندین رهبر را استخدام کند. اما در کسب و کارهای خانوادگی، فقط تعداد کمی هستند که برای این کار صلاحیت دارند.

5. شخصیت خلاق

شرکت‌های خانوادگی اغلب از روی غرض ورزی برچسب سنتی بودن و عدم تمایل به تغییر می‌خورند. زیرا بسیاری از کسب و کارهای خانوادگی تمرکز خود را روی تولید یک سری کالای منحصر به فرد که برای چندین نسل تولید شده قرار می‌دهند. اعضای خانواده معمولاً تمایلی به تغییر این رویه ندارند. با اینکه این روش یک مدل موفقیت آمیز برای بسیاری از خانواده‌ها به شمار می‌رود. اما، دنیای پرتغییر و تحول امروز می‌تواند جایگاه این شرکت‌ها را به مخاطره بیندازد.
فرد خلاق در شرکت می‌تواند روح تازه ای به شرکت بدمد. راهکارهایی ارائه کند که آینده شرکت را به طور کامل متحول کند. چنین فردی هر نقش و وظیفه‌ای که در شرکت (در بخش فروش، حسابداری، مدیریت و…) بر عهده بگیرد. می‌تواند موجب ایجاد تغییر و تحول در آن بخش شود.

6. شخصیت قهرمان خانواده

تأثیر کسب و کارهای خانوادگی روی اقتصاد جهانی برای همه مشخص است. براین اساس، موفقیت آن را می‌توان به عامل مهمی نسبت داد که در کسب و کارهای دیگر وجود ندارد و آن وجود خانواده است. عنصر خانواده و ویژگی‌های منحصر به فرد آن با تاثیرات مثبت و منفی، همان عاملی است که یک کسب و کار خانوادگی را قدرتمند می‌سازد.
در مواقعی وجود دارد که اعضای خانواده زیر فشار مداوم مشکلات کسب و کار هستند. در این شرایط قهرمان خانواده سعی می‌کند، عنصر خانواده را حفظ و پرورش دهد. در حالیکه همه افراد تمرکز خود را روی اداره کسب وکار قرار داده‌اند و غفلت صورت نگیرد.
قهرمان خانواده همیشه به طور مستقیم در شرکت مشارکت ندارد. اما او باور دارد که او حرف اول را می‌زند و تلاش او برای دور هم نگه داشتن خانواده می‌باشد. بر این روند، موجب می‌شود حمایت زیادی از کسب و کار صورت گیرد.
این فرد می‌تواند عموی خانواده باشد که یک مهمانی برپا می‌کند. یا مادر خانواده باشد که همه اعضای خانواده را برای صرف شام دور هم جمع می‌کند. قهرمان خانواده در واقع عنصر نانوشته مهم یک کسب و کار خانوادگی به حساب می‌آید.