961405

تیم سازی و همسویی تیم با استراتژی سازمان

همسویی تیم با استراتژی سازمان به چه معناست و چگونه تضمین می شود؟ 

همسویی تیم با استراتژی سازمان 



همسویی استراتژیک فرایند تیم سازی با استراتژی های سازمان به طور سالانه تحلیل شده و بهبود می یابد. در خصوص همسوسازی واحدها و پرسنل با استراتژی زیاد صحبت شده (Aligning units and employees with strategy) اما  در خصوص همسویی تیم های کاری (نظیر تیم های خودگردان) با استراتژی، بسیار کم صحبت شده است !

شاید دلیل اصلی عدم همسویی تیم با استراتژی سازمان ها این بوده که گفته اند اشکالی ندارد ! تیم هم نوعی واحد سازمانی می باشد و اعضا آن نیز حکم نیروی انسانی شرکت را دارند. پس همان نکاتی که در خصوص جاری سازی آبشارگونه استراتژی با روش BSC مطرح است، اینجا نیز صادق است !

اما باید توجه شود که تیم ها، اشکال سازمانی متمایزی نسبت به واحدهای سازمانی هستند و لذا  جوهره استراتژیک تیم سازی، چیزی فراتر از همسوسازی اهداف یک واحد سازمانی با اهداف کسب و کار است. روش پیشنهادی ما به نام “تیم سازی حول مضامین استراتژیک” توصیه می گردد.

فلسفه تشکیل هر تیم در سازمان چیست؟
کدام فعالیت شرکت باید در قالب ساختار سازمانی رسمی انجام شود و کدام فعالیت ها باید از طریق تشکیل تیم های میان وظیفه ای و یا خودگردان انجام شود؟

مگر نه این است که قصد داریم تیم ها در خدمت اهداف کسب وکار باشند؟ پس چرا برای هر موضوع عملیاتی کم اهمیت، تیم تشکیل می دهیم اما برای ” مضامین استراتژیک” تیم تشکیل نمی دهیم ؟ 

برای همسویی تیم با استراتژی سازمان باید در سازمان ها به تعداد مضامین استراتژیک، کارگروه های میان وظیفه ای (تیم) تشکیل شود. حداکثر 8 کارگروه بر اساس نقشه استراتژی، می تواند معنادار باشد:

البته حسب ابعاد سازمان و نیز تعداد مضامین استراتژیک، می توان برخی از این کارگروه ها را تلفیق و ترکیب نمود.

گروه مشاوران سرآمد کسب و کار (BCG)
گردآورنده: دکتر امیرحسین صبورطینت – مشاور ارشد حوزه مدیریت استراتژیک و منابع انسانی
مطالب مرتبط: پیوندهای استراتژیک منابع انسانی-فرایند روابط کار و سلامت جامع منابع انسانی