961405

تغییر مدل کسب و کار مبتنی بر مدیریت تغییر

تغییر مدل کسب و کار مبتنی بر مدیریت تغییر

تغییر مدل کسب و کار مبتني بر ‏مديريت تغيير بر افزايش قابليت ها براي تغيير و يادگيري تاکيد مي کند، و شامل استراتژي ، فرآيند هاي کسب و کار، ساختار، فرهنگ، ‏تکنولوژي اطلاعات و سيستم هاي مديريتي مي باشد. در محيط پويا و در حال تغيير امروزي، شرکت ها براي بقا و حفظ موقعيت خود ناچار به تغيير هستند.

به طور کلي مي توان گفت در تغییر مدل کسب و کار بايد تمامي ابعاد مرتبط با آن را ‏در نظر بگيريم و رويکردي سيستمي داشته باشيم. مديريت تغيير با ايجاد احساس نياز و ضرورت براي تغيير در کارکنان، آنها را درگير فرايند تغيير مي ‏نمايد. چشم انداز و ارزش ها را تبيين نموده و براي رسيدن به آن ها برنامه ريزي کرده و ارتباطات و تعاملات موجود را تصحيح مي نمايد.

تغییر مدل کسب و کار مبتنی بر تغییر با ‏مقاومت ايجاد شده در برابر تغيير مقابله نموده و تعهد افراد به تغيير را افزايش مي دهد. براي تشکيل و بازنگري تيم ها، تعريف نقش و ‏مسئوليت هر يک از افراد و ارزيابي ميزان پيشرفت مي توان از مديريت پروژه  استفاده کرد.

برنامه ريزي و مديريت استراتژيک با تعريف ‏اهداف استراتژيکي ، شناخت فرصت ها و تهديد ها ، تجزيه و تحليل ملزومات تغيير و تنظيم تغييرات هماهنگ با استراتژي هاي سازمان، ‏بسط و افزايش دانايي در سازمان،تبيين اصول سازماني و روش هاي اجرايي و در نهايت طراحي مجدد فرايندها جهت رسيدن به سطوح ‏مطلوب ، سنجش عملکرد و بهبود مستمر فرايند به فرآيند تغيير مدل کسب و کار کمک مي کند.

از تکنيک هاي مديريت تکنولوژي نیز مي ‏توان براي هدايت و مديريت زيرساختارها همچون آناليز و طراحي ، هماهنگ نمودن سيستم هاي وابسته، شخصی سازي، انتخاب نرم ‏افزار، و نصب و ساير فعاليت هاي تکنيکي در مورد سيستم هاي اطلاعاتي و تکنولوژيکي استفاده نمود.



تغییر مدل کسب و کار تغییر مدل کسب و کار


  تاثير مديريت تغييرات سازماني و تغییر مدل کسب و کار سازمان


براي اطمينان از تناسب بين اجزاي مدل دو نوع کنترل کننده مهم وجود دارد: استراتژيکي و سازماني.

تنظيم استراتژيکي براي تطبيق چشم ‏انداز استراتژيک با عملکرد ساير سيستم ها و بسط دانش موجود در سازمان، بهبود فرآيندها،پروژه سازماني ،و مديريت تغيير سازماني است. در واقع بيانگر ضرورت تطبيق استراتژي، ساختار،سيستم ها، سبک و فرهنگ در طول تغيير سازماني است.

تنظيم سازماني جهت ‏اطمينان از يکپارچگي فرآيند هاي کسب و کار ، ماژول هاي يکپارچه سازي، و ساختار سازماني از طريق مدل کسب و کار در سطح عملياتي ‏بيان مي گردد.‏

در طول پياده سازي تغییر مدل کسب و کار، سازمان تحولي بزرگ را مي گذارند که بايد از نظر استراتژيکي براي آن برنامه ريزي شود و بر ‏اساس آن عمل گردد. بکارگيري مديريت استراتژيک در برنامه هاي فرآيند تغيير باعث استفاده بهينه از منابع کسب و کار و ‏IT‏ از طريق ‏طراحي رويه ها و جريان کارهاي نوآورانه مي گردد.

فرايند مديريت استراتژيک ، در طول تغییر مدل کسب و کار شروع مي شود. اين فرآيند به افراد کمک مي کند تا متوجه ضرورت تغيير شده و علاقه آن ها را جلب می کند. همچنين در طول تغيير ‏برنامه مدل کسب و کار،تغييرات فرآيند هاي کسب و کار را بايد با تغييرات سازماني در سيستم هاي مديريتي و ساختار تکميل نمود. نبود ‏مديريت تغيير سازماني مناسب اغلب باعث شکست پروژه تغيير شده است.

مديريت تغيير سازماني به همه جنبه هاي ‏فردي،اجتماعي،فرهنگي توجه دارد، و نيازمند پشتيباني و تعهد مديريت ارشد و انجام فعاليت هاي گوناگوني همچون بازنگري سيستم ‏پاداش،ارتباطات، تفويض اختيار، آموزش، ايجاد فرهنگ براي تغيير و شبيه سازي آمادگي سازمان براي تغيير ‏است.

گروه مشاوران سرآمد کسب و کار (BCG)
مطالب مرتبط: 5 گام موثر بر مديريت تغيير