961405

تاب‌آوری سازمانی (بخش 2)

تاب‌آوری سازمانی (بخش 2)
ادامه مقاله تاب‌آوری سازمانی (بخش 1)

نقش هویت برند در ایجاد تاب‌آوری و بهبود عملکرد سازمان

در پژوهشی به بررسی ارتباط نام تجاری به عنوان عاملی برای بهبود تاب‌آوری و به دنبال آن بهبود عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط پرداخته‌اند. در واقع هدف اصلی پژوهش شناسایی عناصر ایجاد تاب­‌آوری در کسب و کارهای کوچک و متوسط است. در این پژوهش برند به عنوان یک عامل مهم در موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط در مالزی بیان شده ­است. به این منظور دولت مالزی بودجه و برنامه‌­های زیادی را برای کمک به مدیریت کسب و کارهای برای کارآفرینی در این حوزه و ارتقای رقابت­‌پذیری و تاب­‌آوری در سطح محلی و جهانی، اختصاص داده ­است، به ­طوری که برند تجاری قوی به عنوان عاملی مهم در بهبود عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط شناسایی شده ­است. بنابرین نام تجاری به عنوان عاملی برای بهبود تاب­‌آوری و به دنبال آن بهبود عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط می­‌باشد. در این پژوهش از مطالعه موردی استفاده شده ­است و از داده‌های میدانی از طریق انجام مصاحبه استفاده شده و از تکنیک کدگذاری برای تجزیه و تحلیل داده­‌ها استفاده شده است. عواملی که در ایجاد هویت تجاری برند موثر هستند به دو دسته داخلی (شامل: هویت شرکت و هویت سازمانی) و عوامل خارجی (شامل: تصویر شرکت و شهرت)، افزایش عملکرد کسب و کار به دنبال بهبود تاب­‌آوری در بازار مطرح است که در شکل زیر قابل مشاهده است:

نقش هویت برند در ایجاد تاب ‌آوری و بهبود عملکرد سازمان

تاثیر تاب‌آوری و فرهنگ سازمانی بر ریسک‌های سازمان

در مطالعه‌ای به بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی و تاب­‌آوری سازمانی بر ریسک‌­پذیری پیمانکاران فرعی مخاطره‌آمیز و در مقابل بی‌خطر پرداخته است. در این پژوهش داده‌­ها به صورت کمی و در دو مرحله از طریق بررسی اسناد جمع­‌آوری شده ­است. یافته‌­های پژوهش بیانگر این است که پیمانکارن فرعی که جهت‌­گیری عملکرد بالا، اجتناب از عدم قطعیت بالا و جهت‌گیری بالا به آینده داشته‌­اند، در دسته غیرمخاطره‌­آمیز قرار گرفته‌­اند و پیمانکاران فرعی که اعتماد ساختاری بالا، قابلیت سازمانی و تداوم فرآیندی داشته‌­اند نیز در دسته غیرمخاطره‌­آمیز قرار گرفته‌­اند. که در شکل زیر قابل مشاهده است:

تاثیر تاب‌‌آوری و فرهنگ سازمانی بر ریسک‌های سازمان

عوامل موثر بر تاب‌آوری سازمانی

در مطالعه­‌ای از طریق مروری به ارائه مدلی از عوامل موثر بر تاب­‌آوری سازمانی پرداخته شده است بیان شده که امروزه به دلیل مواجهه کسب و کارها با محیط به طور فزاینده پر هرج و مرج، سازمان‌­ها تمایل بیشتری به تاب­‌آوری نشان می­‌دهند. عواملی که در این مطالعه معرفی شده است عبارتند از: حالت ادراکی، انسجام در زمینه، ظرفیت استراتژیک و فعالیت استراتژیک. که ارتباط آن­ها با تاب­‌آوری سازمانی در قالب شکل‌های زیر ارایه شده است. مدل ارائه شده در این مطالعه به ادغام و ترکیب عوامل مختلف در پژوهش­‌های متفاوت پرداخته است که این امر با هدف تقویت پژوهش‌­های تاب­‌آوری سازمانی صورت گرفته ­است. یافته اصلی پژوهش این است که اگر سازمان از نظر تاب­‌آوری ارتقا یابد در زمانی که یک اختلال منفی در عملکرد طبیعی سازمان صورت گیرد، سازمان تاب­‌آور از طریق انطباق شرایط با تغییرات می‌­تواند وضعیت خود را بهبود دهد و به بازسازی موارد خسارت دیده بپردازد.

عوامل موثر بر تاب‌‌آوری سازمانی

مقایسه مدیریت بحران و تاب‌آوری سازمانی

بر اساس پژوهشی تفاوت تاب­‌آوری سازمانی و مدیریت بحران در شکل زیر ارایه شده است.

مقایسه مدیریت بحران و تاب‌‌آوری سازمانی

مدل ترویج تاب‌آوری:

در پژوهش‌ای مدلی ارایه شده است که در آن از رهبری و تاب­‌آوری به عنوان ابزاری برای ارتقای پایداری سازمان نام برده‌اند. در این پژوهش تاب‌آوری به عنوان توانای انطباق موثر و کارآمد در مقابل چالش‌­ها، یادگیری از مشکلات، برای موفقیت در موقعیت­‌های آینده و رشد و پیشرفت تعریف شده‌­است. در این مطالعه بیان شده­‌است که تاب‌آوری فرآیند پیچیده‌­ای دارد که متشکل­ اند از افزایش آگاهی، اتخاذ مالکیت، مشارکت در آموزش و اقدام کردن. این فرآیند در قالب شکل زیر ارایه شده است:

مدل ترویج تاب‌‌آوری

پاسخ تاب‌آورانه سازمان به حوادث و تهدیدات:

مطالعه‌­ای مدلی در خصوص پاسخ تاب­‌آورانه سازمان به حوادث و تهدیدات طراحی شده است. در این مطالعه بیان شده‌ ­است که در سال­‌های اخیر در جوامع دانشگاهی به مفهوم تا­­­ب­‌آوری توجه ویژه­‌ای شده ­است. با توجه به پیامدهای بالقوه ویرانگری در نتیجه بروز اختلالات در سازمان­‌ها وجود دارد؛ درک پویایی سازگاری موفق در سازمان به عنوان یک مسیر پژوهشی مهم است. بنابرین این مقاله به تشخیص ویژگی‌­ها و فعالیت­‌ها در پاسخ به رویدادهای مخرب پرداخته است. برای این منظور چارچوبی به عنوان پاسخ سازمان تا­ب‌آور ارایه شده ­است. این مطالعه از طریق مرور پژوهش­های پیشین صورت گرفته ­است. چارچوب مفهومی در قالب شکل زیر ارایه شده است. یافته­‌های این مطالعه بیانگر این است که در شرایط ریسکی و عدم اطمینان، ترویج ویژگی­‌های تاب­‌آوری سازمان قادر خواهد ­بود که موفقیت سازمان در برابر ریسک را افزایش دهد. بنابراین سازمان­‌های تاب‌آور در مقابل حوادث و ناپیوستگی‌­های زیست محیطی آسیب کمتری می‌بینند.

پاسخ تاب‌آورانه سازمان به حوادث و تهدیدات

تاثیر استراتژی‌های مختلف بر تاب‌آوری قابلیت­ و عملکرد کسب و کار:

در  پژوهشی به ارایه مدل­‌هایی در خصوص سازمان‌های تاب‌­آور پرداخته شده است. در این پژوهش بیان شده­ که در سال­‌های اخیر علاقه به مفهوم تاب­‌آوری در سراسر جامعه گسترش یافته ­است. در این خصوص تعاریف، فرآیندها، سیستم­‌های مدیریت، ابزار اندازه‌­گیری متفاوتی معرفی شده ­است. بسیاری از افراد فراموش کرده‌­اند که تاب­‌آوری فقط مربوط به (گذر از سختی­‌ها به سلامت) نیست بلکه با ارتقای ظرفیت انطباق‌­پذیری در مواجهه با عدم قطعیت­‌ها در محیط داخلی و خارجی مرتبط است. تاب‌آوری سازمانی بر پایه­‌ی درک محدودیت‌ها، مخاطرات و اتفاق­‌های غیرمعمول استوار است. بنابرین این پژوهش به ارایه مدل‌­هایی در خصوص تاب­‌آوری سازمانی پرداخته ­است که نشان دهنده‌­ی عواملی هستند که در مدیریت چنین خطرهایی موثر هستند. در واقع مدل­‌های معرفی شده بیانگر این است که تاب­‌آوری اثربخش منوط بر اتخاذ استراتژی­‌های متفاوتی است که هم قابلیت­‌های سازمانی (سخت) و هم (نرم) را ارتقا می­‌دهند. همچنین بیانگر این است که هیچ فرآیند، سیستم مدیریتی و راهکار واحدی جهت ایجاد سازمان تاب­‌آور وجود ندارد. مدلی کلی در خصوص تاثیر استراتژی­‌های مختلف تا­ب­‌آوری بر قابلیت و عملکرد کسب و کار ارایه شده است که در شکل زیر قابل مشاهده می‌­باشد:

تاثیر استراتژی‌های مختلف بر تاب‌‌آوری قابلیت¬ و عملکرد کسب و کار

چارچوب ایجاد سازمان تاب‌آور:

پژوهش‌ای در خصوص ایجاد کسب و کارهای تاب­‌آور ارائه کرده که این چارچوب بر اساس دو نوع توانمندساز شرکت در تاب­‌آوری طراحی شده ­است که عبارتند از:
الف) قابلیت کسب و کار در برقراری ارتباط با سیستم‌ها٬ افراد٬ فرآیندها٬ و اطلاعات که به کسب و کارها در برقراری ارتباط و پاسخ بیشتر با محیط پویا٬ ذی­نفعان و رقبا کمک می­‌کند. ب) ایجاد تعادل میان فناوری اطلاعات و اهداف کسب و کار.
نیاز است تا سازمان­‌ها در سطوح درونی و برونی یکپارچه شوند و همچنین زیرساخت­‌های فناوری ساده‌­سازی شوند٬ دیدگاهی تلفیقی ایجاد شود و دسترسی به تمام منابع سازمانی تسهیل شود.
در واقع این مدل بیانگر چگونگی ایجاد یک سازمان تاب‌­آور به عنوان تابعی از سازگاری٬ چابکی و بهره‌­وری می‌­باشد که مدل در شکل زیر ارایه شده است:

چارچوب ایجاد سازمان تاب‌آور