اولين سئوال اساسي در مدل كسب و كار اين است كه مشتريان محصول و يا خدمات توليدي توسط مؤسسه، چه كساني هستند و چه ويژگيها، نيازها و علائقي دارند. دومين سئوال آن است كه مؤسسه براي مشتريان مزبور چه ارزشي خلق و ارائه ميكند كه موجب جذب آنها ميشود. سومين سئوال اساسي اين است كه از چه كانال يا كاناهايي مشتريان از ويژگيها و ارزشهاي محصول و خدمات مؤسسه آگاه ميشوند، دسترسي و خريد محصول و خدمت براي آنها فراهم ميشود و بالاخره محصول و خدمت به مشتري تحويل داده و در رفع مشكلات مشتري بعد از خريد به او كمك ميشود. چهارمين سئوال اساسي مربوط به چگونگي ايجاد ارتباط با مشتريان است. ارتباط با مشتريان به منظور مطلع كردن مشتري در جريان خريد، راهنمائي او پس از انجام خريد و يا كمك به او در حل مسائل بهرهبرداري از محصول و خدمت است. پنجمين سئوال اساسي مربوط به چگونگي كسب درآمد است. وقتي محصول يا خدمت با ارزشي بدست مشتريان ميرسد و آنها علاقمند به خريد و استفاده از آن هستند، چگونگي قيمتگذاري و روش كسب درآمد از مشتري مهم ميشود. سئوال ششم در يك مدل كسب و كار مربوط به فعاليتهاي كليدي جهت ايجاد و ارائه ارزش به مشتريان است. در واقع اين سئوال مهم مشخص ميكند براي ارائه ارزشي كه در سئوال دوم تعيين شد و ارائه آن به مشترياني كه در سئوال اول مشخص شدند از كانالهايي كه در سئوال سوم مشخص شد و ايجاد نوع ارتباطي كه در سئوال چهارم طراحي شد و كسب درآمد به روشي كه در سئوال پنجم تبيين شد، چه فعاليتهاي كليدي لازم است. سئوال اساسي هفتم در يك مدل كسب و كار آن است كه آيا لازم است تمام فعاليتهاي كليدي توسط مؤسسه انجام شود يا مناسب است كه بخشي از آن برونسپاري شود و توسط افراد يا مؤسسات ديگر انجام پذيرد. سئوال هشتم در مدل كسب و كار مربوط به منابع مهم لازم براي انجام فعاليتهاي كليدي است. منابع كليدي اعم از منابع فيزيكي، نظير خط توليد، منابع معنوي نظير شهرت، منابع انساني و يا مالي براي انجام موفقيتآميز فعاليتها مهم است. بالاخره آخرين سئوال مربوط به مدل كسب و كار ساختار هزينههاي مدل است. در يك مدل كسب و كار موفق طبعاً درآمدها از هزينهها بيشتر خواهد بود. (دکتر علینقی مشایخی، مقدمه ای بر کتاب خلق مدل کسب و کار) برای طراحی مدل کسب و کار از تابلوی طراحی به شکل زیر استفاده می شود: