961405

تابلوی مدل کسب و کار

تابلوی مدل کسب و کار

 اولين سئوال اساسي در مدل كسب و كار اين است كه مشتريان محصول و يا خدمات توليدي توسط مؤسسه، چه كساني هستند و چه ويژگي‌ها، نيازها و علائقي دارند.  دومين سئوال آن است كه مؤسسه براي مشتريان مزبور چه ارزشي خلق و ارائه مي‌كند كه موجب جذب آنها مي‌شود.  سومين سئوال اساسي اين است كه از چه كانال يا كاناهايي مشتريان از ويژگي‌ها و ارزش‌هاي محصول و خدمات مؤسسه آگاه مي‌شوند، دسترسي و خريد محصول و خدمت براي آنها فراهم مي‌شود و بالاخره محصول و خدمت به مشتري تحويل داده و در رفع مشكلات مشتري بعد از خريد به او كمك مي‌شود.  چهارمين سئوال اساسي مربوط به چگونگي ايجاد ارتباط با مشتريان است. ارتباط با مشتريان به منظور مطلع كردن مشتري در جريان خريد، راهنمائي او پس از انجام خريد و يا كمك به او در حل مسائل بهره‌برداري از محصول و خدمت است.  پنجمين سئوال اساسي مربوط به چگونگي كسب درآمد است. وقتي محصول يا خدمت با ارزشي بدست مشتريان مي‌رسد و آنها علاقمند به خريد و استفاده از آن هستند، چگونگي قيمت‌گذاري و روش كسب درآمد از مشتري مهم مي‌شود.  سئوال ششم در يك مدل كسب و كار مربوط به فعاليت‌هاي كليدي جهت ايجاد و ارائه ارزش به مشتريان است. در واقع اين سئوال مهم مشخص مي‌كند براي ارائه ارزشي كه در سئوال دوم تعيين شد و ارائه آن به مشترياني كه در سئوال اول مشخص شدند از كانالهايي كه در سئوال سوم مشخص شد و ايجاد نوع ارتباطي كه در سئوال چهارم طراحي شد و كسب درآمد به روشي كه در سئوال پنجم تبيين شد، چه فعاليت‌هاي كليدي لازم است.  سئوال اساسي هفتم در يك مدل كسب و كار آن است كه آيا لازم است تمام فعاليت‌هاي كليدي توسط مؤسسه انجام شود يا مناسب است كه بخشي از آن برون‌سپاري شود و توسط افراد يا مؤسسات ديگر انجام پذيرد.  سئوال هشتم در مدل كسب و كار مربوط به منابع مهم لازم براي انجام فعاليت‌هاي كليدي است. منابع كليدي اعم از منابع فيزيكي، نظير خط توليد، منابع معنوي نظير شهرت، منابع انساني و يا مالي براي انجام موفقيت‌آميز فعاليت‌ها مهم است.  بالاخره آخرين سئوال مربوط به مدل كسب و كار ساختار هزينه‌هاي مدل است. در يك مدل كسب و كار موفق طبعاً درآمدها از هزينه‌ها بيشتر خواهد بود. (دکتر علینقی مشایخی، مقدمه ای بر کتاب خلق مدل کسب و کار)   برای طراحی مدل کسب و کار از تابلوی طراحی به شکل زیر استفاده می شود:

طراحی مدل کسب و کار