961405

موانع و چالش های پیش روی پیاده سازی بانکداری باز در صنعت بانکی- بخش سوم

موانع و چالش های پیش روی پیاده سازی بانکداری باز در صنعت بانکی- بخش سوم

از بانکداری باز در صنعت بانکی به عنوان رویکردی جهت پاسخگویی به نیازهای متنوع مشتریان یادمی شود. چرا که مشتریان دارای نیازهای متنوع هستند و بانک‌ها نیز امکان ارائه محصولات متنوع مطابق با نیاز تمامی مشتریان خود را ندارند ازاین‌رو (open banking) به عنوان بستری جذاب جهت رفع کمک به بانک‌ها جهت رفع نیازهای تک‌تک مشتریان به حساب می‌آید.

با اینکه حرکت به سمت بانکداری باز از طرف بانک‌ها بسیاری از فرصت‌های بزرگ را به ارمغان می‌آورد، اما همچنین مجموعه‌ای از تهدیدها و خطرات را نیز به همراه دارد. نوآوری‌های تکنولوژیکی بیشتر با در دسترس بودن بیشتر داده‌ها، منجر به نگرانی‌های متعددی در ارتباط با نگهداری و استفاده از اطلاعات در این زمینه شده است چراکه داده‌های مالی اصلی مشترک با منافع ذینفعان مختلف ارتباط دارند، بانکداری باز با چالش‌ها و مشکلات بسیاری مواجه است.

نگرانی‌های حریم خصوصی، مانع از به اشتراک‌گذاری و تبادل اطلاعات در خارج از مؤسسات خود برای ترس از کلاه‌برداری و سو استفاده می‌شود. که به عنوان مسئله مهمی در صنعت بانکی مطرح است. به‌علاوه، مسئله مالکیت داده‌های شخصی و تأثیرگذاری حریم خصوصی بر بانکداری باز، به‌خصوص مقررات مانند مقررات حفاظت از داده عمومی به عنوان یکی از چالش‌های صنعت بانکی در جهت پیاده‌سازی بانکداری باز مطرح است. چراکه مدیریت حریم خصوصی داده‌های مشتری یکی از مهم‌ترین اجزای موجود در بانکداری  است. چگونگی برخورد با پروفایل‌های مشتریان با توجه به‌حق مشتریان در حریم خصوصی همچنان یک چالش است