961405

بانکداری باز-بخش دوم

بانکداری باز تحت عناوین Open Banking،API Banking و Digital Banking نیز شناخته می شود. اما آن در کشور چه مزایایی برای مردم دارد ؟

مهم‌ترین کاربرد بانکداری باز در کشور تسهیل، پیچیدگی‌های فرایندهای مالی در سازمان‌ها و شرکت‌ها است، چرا که یکی از مشکل ترین کارها در شرکت‌ها مباحث مربوط به امور مالی ازجمله پرداخت‌ها، تسویه‌ها، فرآیندهای بانکی و مباحث مربوط به سهامداری است که پیاده سازی Digital Banking بخشی از این پیچیدگی‌ها و دشواری‌ها را می توند رفع کند. با ارائه این سرویس‌ها به شرکت‌ها، بخشی از فرآیندهای بانکی به داخل مجموعه منتقل می‌شود؛ و کنترل‌ها در این روند افزایش یافته و از پیچیدگی‌های آن کم می‌شود. از مزایای دیگری که می توان به ان اشاره کرد کمک به اجرای عملیات بانکی خارج از چارچوب و شعب بانک‌ها است.  مردم دیگر نیازمند نیستند که برای کارهای ساده بانکی به‌ صورت مستمر به شعبه‌ها، اینترنت بانک و یا موبایل بانک‌ها مراجعه کنند. خدمات بانکی می‌تواند داخل نرم‌افزارهای شرکت‌ها پیاده‌سازی شود و در این روند با توجه به درک بهتر هر شرکت از نیازهای خود وکارمندانش می‌تواند سرویس‌های بانکی را ترکیب و برای خود خصوصی سازی کند. اما یکی از مهمترین مزایای آن که برای اقتصاد کشور و جامعه حیاتی به شمار می رود، این است که رشد و توسعه کسب‌وکارهای فین تکی منوط به اجرای بانکداری باز در کشور است و در اساس رشد کسب‌وکارهای نوآور، مرهون سرویس‌های بانکداری باز است و API ها نقش کلیدی در شکل‌گیری فین تک‌ها دارند، بدین معنا که فین تک‌ها کمک می کند سرویس‌های متنوع و گسترده‌تری در حوزه صنعت بانکی و مالی به مشتریان عرضه شود ازاین‌رو با اجرای بانکداری باز بسیاری از کمبودهایی که در حال حاضر در سرویس‌های نوآورانه با آن‌ها مواجه هستیم برطرف شود. افزون بر این، اصطکاک در خدمات بانکی را از بین می‌برد. زیرا API های بانکی اقیانوسی از امکانات را دارا هستند و مسیر ایده‌های جدید را امکان‌پذیر می‌سازند. آنها باعث می‌شوند ارائه‌ی تجربه‌ی بهتر به مشتری به حداکثرترین میزان خود برسد. دلیل حرکت به سوی بانکداری باز چیست؟ امروزه با ورود شرکت های نوپا و حضور فین تک ها، بانک‌ها به دنبال قرار گرفتن در محور کسب و کارها  و جمع آوری آن‌ها در کنار خود هستند  چرا که این قابلیت را نمی توان در بانکداری سنتی یافت و شعبه آخرین نقطه تماس بانک با کسب و کارها به شمار می‌رود این در حالی است که ارتباط از طریق نظام الکترونیک با استفاده از بانکداری باز امکان حضور کسب و کارها در داخل بانک فراهم می‌شود و قابلیت تبادل اطلاعات به معنای دریافت اطلاعات کسب و کارها در عین سرویس دهی وجود دارد که همین مسئله نشان می‌دهد بانکداری باز نظامی دو سویه است.می توان گفت بانکداری باز به دنبال تغییر روش درآمدزایی سیستم بانکی است. در بخش های بعدی به موانع اجرای بانکداری باز، Banking API، راه کارهای اجرای ان و تجربیات بانک های پیشرو در اجرای بانکداری باز خواهیم پرداخت.