961405

اهداف، ضرورت و نتایج پیاده‌سازی مدیریت دانش

اهداف، ضرورت و نتایج پیاده‌سازی مدیریت دانش

امروزه بسیاری از سازمان‌ها به نقش و تأثیر بسزای دانش‌ و مدیریت مؤثر بر آن در ارتقای موقعیت کسب و کار و نیز افزایش رضایتمندی ذی‌نفعان خود پی برده‌اند. تعدد تحقیقات علمی و تجارب پیاده‌سازی مدیریت دانش مؤید آن است که در عصر حاضر این رویکرد نوین مدیریتی به عنوان راهکاری جهت دستیابی به مزیت رقابتی پایدار برای سازمان‌ها مورد توجه فراوان قرار گرفته است. اما نکته حائز اهمیت در این میان آن است که مدیریت دانش مانند هر رویكرد مدیریتی دیگری جهت پیاده‌سازی مؤثر و منطبق بر مقتضیات و شرایط سازمانی و نیز نیازهای دانشی در سازمان مورد نظر، نیازمند الگوی جامعی است که در بردارنده فرآیندهای اصلی مدیریت دانش، توالی و چگونگی پیاده‌سازی آنها باشد. الگوی جامع مدیریت دانش همچنین سبب هم‌سو ‌سازی اهداف استراتژیک، اهداف تکنولوژیک و اهداف دانشی سازمان گشته و با مد نظر قرار دادن ابعاد انسانی، ساختاری و تکنولوژیک، در پیاده‌سازی مدیریت دانش، موجب اطمینان از پیاده‌سازی مؤثر آن و نیز دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده می‌گردد.

به طـور کلی مهم‌ترین اهداف مورد انتظار از پیاده‌سـازی مدیریت دانش را می‌توان در دو دوسته اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت به ترتیب زیر برشمرد:

اهداف بلند مدت:

اهداف کوتاه مدت:

دلایل ضرورت و توجیه اجرای پروژه مدیریت دانش در سازمان: 

مجموعه مزیت‌های انتظاری از پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان در چهار دسته قابل ذكر می‌باشد:

همچنین مهم‌ترین مسیرهایی كه به واسطه آنها مدیریت دانش منجر به بهره‌برداری از منابع دانشی سازمان در جهت ایجاد دستاوردهای مالی می‌گردد، به قرار زیر می‌باشد:

موارد استفاده موضوع و واحدهای استفاده كننده از نتیجه‌ی پیاده‌سازی مدیریت دانش: