961405

انتخابات ریاست جمهوری چگونه مسائل نیروی انسانی (کارکردهای منابع انسانی) را متاثر می‌سازد؟

انتخابات ریاست جمهوری چگونه مسائل نیروی انسانی (کارکردهای منابع انسانی) را متاثر می‌­سازد؟

انتخابات ریاست جمهوری در سال 1400 در کشور ایران درحالی برگزار می‌­شود که اقتصاد کشور در حالت نابسامانی قرار دارد. روابط بین­‌المللی کشور ایران با سایر کشورها عامل منفی برای توسعه و رشد کسب و کار تلقی می‌­شود. دستیابی به تکنولوژی‌­های روز دنیا به دو دلیل عمده روابط نابسامان اقتصاد جهانی و ارزش نرخ ارز در طی سنوات گذشته، دشوار شده‌­است. تامین کالا و مواد و قطعات مورد نیاز برای تولید بنا به دلایل مختلف بسیار سخت می­‌باشد، سرمایه اجتماعی مناسب ارزیابی نمی­‌شود. گزارش رقابت‌پذیری گویای وضعیت نامناسب کشور در سطح جهانی است و صندوق­‌های بیمه بازنشستگان در مسیر ورشکستگی می­‌باشند. در چنین شرایطی مدیران بخش خصوصی عمدتا برای بقا تلاش می‌­کنند. اما مدیران سازمان­‌ها و نهادهای دولتی برای هدایت سازمان­‌ها با عوامل دیگری روبه‌­رو هستند.   

عوامل تاثیرگذار بر سازمان‌ها و کارکردهای منابع انسانی:

تاثیر انتخابات ریاست جمهوری در سال 1400 بر کارکردهای منابع انسانی سازمان­‌های دولتی

در سالهای اخیر سازمان­‌های دولتی با کمبود بودجه مواجه شده­‌اند. هدایت این سازمان‌­ها با چالش‌های عدیده‌­ای مواجه است اما مهم­تر از همه اتخاذ سیاست­‌ها و رویکردهای علمی در انتخاب مدیران و در ادامه قانون­گذاری بر مبنای رویکردهای نوین مدیریتی برای الزام‌­آوری مدیران دولتی و دستگاه­‌های اجرایی نسبت به عمل به آن­ها و پرداخت پاداش­‌های هیئت مدیره و مدیران ارشد برمبنای پیشرفت اجرای رویکردهای نوین مدیریت می‌­باشد.

به­ نظر می­رسد دو عامل نقدینگی و رویکردهای علمی و نوین مدیریتی تاثیر بر شرایط مختلف دستگاه­‌های اجرایی و کارکردهای منابع انسانی آن­ها دارد.

سناریوهای محتمل در کوتاه مدت:

با توجه به تحریم‌­های بین‌المللی و نپیوستن به FATF انتظار نقدینگی مناسب برای بودجه دولتی در کوتاه مدت نمی‌­رود.

لذا احتمال رخداد دو سناریو سمت چپ نمودار بیشتر خواهد ­بود. حال باید نظاره‌­گر انتخاب رئیس جمهور و هیئت دولت و اتخاذ رویکردهای علمی نوین مدیریت باشیم و انتظار می‌­رود در بهترین حالت کارکردهای منابع انسانی در حد موجود اجرا گردد و تغییر چندانی در رشد و توسعه کارکردهای منابع انسانی نداشته باشیم (استراتژی ثبات). اما در میان‌مدت با توجه به افزایش قیمت نفت بدلیل رو نق دوران پس از کرونا و انتظار کاهش تحریم‌های بین‌المللی به نظر می‌رسد وضعیت نقدینگی بهبود یابد و کماکان عامل بکارگیری رویکردهای علمی در شرایط عدم اطمینان قرار گیرد و سناریوهای محتمل به سمت راست محور عمودی کوچ نماید.

سناریوهای محتمل در میان‌مدت:

تاثیر انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 برکارکردهای منابع انسانی بخش خصوصی

همانطور که ملاحظه می‌­شود تصمیمات مدیران عالی کشور همزمان بر سازمان‌ها و زیرمجموعه­‌های مرتبط سازمان تاثیر می‌­گذارد. از آنجا که سیاست‌های مرتبط با منابع انسانی تاثیرپذیر از سیاست‌های کسب و کار سازمان است، ابتدا تحلیلی بر اثر انتخابات بر حوزه کسب و کار خواهیم داشت و سپس بر کارکردهای منابع انسانی.

همانطور که در نمودار بالا نشان داده شده است، تمامی سیاست‌های مدیریت منابع انسانی در شرکت‌ها از اتمسفر سازمانی تبعیت می‌­کند و بدون پرداختن به این اتمسفر نمی­‌توان تحلیل مناسبی برای سیاست‌ها و استراتژی‌­های وظیفه‌ای سازمان در نظر گرفت.

عوامل اصلی تاثیرگذار بر بخش خصوصی برای ادامه حیات کسب و کار عوامل بهبود روابط بین­‌الملل و بهبود شرایط اقتصادی و نقدینگی می‌­باشد. براساس عوامل فوق به شرح زیر می­باشد:

در کوتاه‌مدت با توجه به اینکه روابط بین‌­الملل به سادگی بهبود نمی‌­یابد و در صورت انجام اقدامات مقتضی زمان‌بر خواهد بود، لذا احتمال رخداد سناریوی ربع دوم نمودار بیشتر خواهد ­بود.

از آنجا که همواره رویکردهای حمایتی اقتصادی از بنگاه­‌های تولیدی و خصوصی به منظور ادامه حیات در دستور کار جمهوری اسلامی ایران بوده ­است انتظار می‌­رود ادامه فعالیت کسب و کار و حفظ و ثبات شرایط موجود، سناریو غالب باشد و در این صورت کارکردهای منابع انسانی نیز در شرایط تقریبا ثابت خواهد ماند. استراتژی‌های غالب در این شرایط در سطح کسب و کار، استراتژی بهبود وضعیت موجود است. لذا انتظار می‌رود در سطح فرایندها و کارکردهای منابع انسانی نیز شاهد بهبودهایی باشیم.

در مواردی چون آئین‌نامه حقوق و دستمزد، مدیریت عملکرد و ارزیابی عملکرد کارکنان در اولویت اصلاح قرار بگیرند.

در میان مدت با توجه به بهبود روابط بین‌المللی و آزاد شدن منابع ارزی ملی و تزریق آن به کسب و کارها، انتظار رشد و توسعه نسبی کسب و کارها خواهد بود.

در این صورت شاهد بکارگیری کارکردهای توسعه‌ای منابع انسانی در واحدهای صنعتی نیز خواهیم بود.

نویسنده: سید حبیب پاشا جبلی