961405

استراتژی وظیفه ای منابع انسانی

استراتژی وظیفه ای منابع انسانی

 

در استراتژی وظیفه ای منابع انسانی، در حالت کلی و بواسطه تجارب و مطالعاتی که انجام داده ایم، می توانیم اکثر مدل ها و الگوهای استراتژی حوزه منابع انسانی را مثل شکل به سه دسته کلی تقسیم کنیم:

استراتژی وظیفه ای منابع انسانی




از منظر کارکرد، استراتژی منابع انسانی یکی از حوزه های استراتژی وظیفه ای و پایین تر از سطح استراتژی واحدهای کسب و کار شرکت ها قرار می گیرد.



 

روش منطقی یا عقلایی در تدوین استراتژی منابع انسانی می کوشد استراتژی کلان را به حوزه های فرایندی منابع انسانی ترجمه کند و بسته به اینکه استراتژی کلان شرکت چیست، گونه ای از استراتژی یا سیاست گذاری را برای حوزه های فرایندی منابع انسانی داشته باشد. مثلا اگر سازمانی استراتژی کلان با الگوی پورتر تدوین شده باشد می توان از جدول زیر استفاده کرد. 





اگر استراتژی کلان را با مدل SPACE تنظیم کرده باشید در این صورت ماتریس زیر مفید خواهد بود.  

استراتژی وظیفه ای منابع انسانی



روش بعدی، رویکردی است که به آن اقتضایی می گویند یا با عنوان نقاط مرجع استراتژیک (SRP) از آن نام می برند. برای این کار ابتدا با ماتریس زیر مشخص کنید که شغل های شرکت شما در کدامیک از حالات 4گانه قرار می گیرد. 





 

آیتم های زیر کمک می کند که ماتریس فوق را بسازیم:

معیارهای کنترل پذیری شغل :

 

شغلی که روی پارامترهای بالا امتیاز بیشتری بگیرد غیر قابل کنترل تر محسوب می شود.  

پارامترهای تامین شغل از درون نیز به صورت زیر است:

 

بعد از اینکه مشاغل خود را بصورت استراتژیک و بر اساس ماتریس فوق تنظیم نمودید می توانید نسبت به تدوین سیاستها و استراتژی های شرکت در حوزه منابع انسانی به تفکیک این 4 حوزه اقدام کنید که در پست های آینده به بررسی آن می پردازیم.


نویسنده:  امیرحسین صبورطینت / مشاور ارشد حوزه مدیریت استراتژیک و مدیریت منابع انسانی

گروه مشاوران سرآمد کسب و کار (BCG)
مطالب مرتبط: استراتژی برند (Brand Strategy)مراوده استراتژیک(Strategic Intervention) – بخش چهارم