961405

ارزیابی استراتژی – بخش دوم

ارزيابي استراتژي

ارزيابي استراتژي



ارزيابي استراتژي مهم است ، زيرا سازمان با محيط پويا روبرو است و در اين محيط اغلب، عوامل اصلي محيط داخلي و خارجي به سرعت و به شدت تغيير مي كنند. موفقيت امروز نمي تواند موفقيت فردا را تضمين نمايد؛ يك سازمان نبايد هيچ گاه روي موفقيت كنوني در جا بزند. بسياري از شركت ها در يك سال موفق بودند و در سال بعد براي ادامه بقاي خود به سختی تلاش کرده اند.

ارزيابي استرات

به چند دليل با گذشت زمان ارزيابي استراتژی روز به ورز مشكل تر مي شود. در سال هاي پيش سيستم هاي اقتصاد داخلي و جهاني از ثبات بيشتري برخوردار بود، چرخه حيان محصولات طولاني تر بود، چرخه توليد و توسعه مصول زمان بيشتري به طول مي انجاميد،پيشرفت فن آوري با آهنگي كند تر انجام مي شد.

تغييرات آهنگي كند داشت و تعداد شركت هاي رقيب انگشت شمار بودند. شركت هاي خارجي ضعيف بودند و صنايع تابع قوانين و مقرراتي ويژه كار مي كردند. روند هاي زير نشان دهنده دليل هاي ديگري است مبني بر اينكه ارزيابي استراتژي مشكل تر شده است :

  1. افزايش سرسام آور پيچيدگي در عوامل محيطي
  2. مشكل تر شدن پيش بيني آينده و كمتر شدن صحت و دقت اين پيش بيني
  3. افزايش تعداد متغيرها
  4. سرعت بسيار بالا منسوخ شده ( حتي ) بهترين برنامه ها
  5. افزايش تعداد رويدادهاي داخلي و جهاني كه بر سازمان ها اثر مي گذارند
  6. كاهش يافتن دوره زماني كه مي توان برنامه ها را به اجرا در آورد ( يا هر درجه اي از اطمينان )

مسأله اساسي كه مديران امروز با آن روبه رو هستند، اين است كه از يك سو سازمان بايد داراي انعطاف پذيري، نوآوري و خلاقيت باشد و از كاركنان بخواهد كه نوآوري كنند. و از سوي ديگر، مي خواهد به شیوه اي اثر بخش بر كاركنان اعمال كنترل نمايد. مديران چگونه پس از تفويض اختيار به كاركنان مي توانند مطمئن باشند كه چون آنها دست به كارآفريني می زنند موجوديت و بقاي شركت را به مخاطره نخواهند انداخت.

گروه مشاوران سرآمد کسب و کار(BCG)
مطالب مرتبط: استراتژی به زبان ساده
مدیریت استراتژیک در سطح سازمان

شبکه اهداف در برنامه‌ریزی استراتژیک سازمان