مدل کیفیت جهان اسلام
مدل کیفیت جهان اسلام
مدلهای سرآمدی کیفیت منعکسکننده مبانی نظری و تفکری مدیریتی حاکم بر نظام کیفی و دارای قابلیت کاربردی در استقرار آن نظام مدیریتی است و دارای نقش اساسی در حفظ و بقای سازمانها است.
ازاینرو با توجه به نقش استراتژیک مدل کیفیت در جهتدهی کیفی تولیدات و خدمات و همسویی آن با مبانی فکری مدیریتی، سیاستهای کلان، اسناد بالادستی و سایر نظامات هماهنگ کننده هر کشوری بسیار مهم و مؤثر است و همچنین بر توسعه کیفیت، بهرهوری، رقابتپذیری، خوشنامی محصولات و حضور مؤثر در بازارهای داخلی و خارجی اثرگذارند. این مدل با اجرای در کشورهای اسلامی توانایی ایجاد رقابتی سالم در عرصه تولید و ارائه محصولات باکیفیت را دارد و در نهایت امر موجبات رشد و ترقی کشورهای جهان اسلامی از منظرهای مختلف از جمله: اقتصاد، تولید، اشتغال و… را فراهم خواهد نمود.
ازاینرو با توجه به اهمیت و ضرورت وجود مدل جامع کیفیت برای کشورهای جهان اسلام
کوشش شد که در سند حاضر مدلی مبتنی بر مبانی علمی، تخصصی و دانشی روز، مبانی – فکری دین مبین اسلام، ارزشهای بنیادین انقلاب اسلامی، منویات امامین انقلاب، تجربیات موفق مدیریتی در دوران عمر پربرکت انقلاب اسلامی، ظرفیتهای جهان اسلام و برنامهها و اسناد بالادستی تهیه و تدوین گردد و در اختیار عموم قرار گیرد.
مفاهیم بنیادین مدل كیفیت جهان اسلام به شرح زیر است:
1-راهبری الهامبخش مبتنی بر تکلیف گرایی دینی، حکمت، تحولآفرینی و آیندهنگری؛
2-پرورش، صیانت و گسترش باورها، ارزشها و هویت اسلامی و بومی؛
3-مسئولیتپذیری و تعامل ارزشآفرین با طیف جامع ذینفعان؛
4-رشد توان تابآوری و بازیابی تعادل در شرایط بحران و خلق فرصت؛
5-شکوفاسازی خلاقیت و نوآوری و توسعه هوشمند زیرساخت فناوری؛
6-هدایت عالمانه استعدادها و سرمایههای مادی و معنوی؛
7-رویکرد نظاممند، مدیریت یکپارچه و بازمهندسی فرآیندها؛
8-نگاه بلندمدت و راهبردی به کسب دستاوردهای برجسته، متوازن و پایدار.
مدل کیفیت جهان اسلام به شرح زیر است:
معیارها و زیر معیارها:
معیارها و زیر معیارهای مدل به شرح زیر میباشد:
1- معیار راهبری:
1-1- تکلیف گرایی دینی
2-1- تحولآفرینی
3-1- آیندهنگری و الهامبخشی
4-1-حکمت
2-معیار تفکرها و رویکردها
1-2-اخلاق و معنویت سازمانی –
2-2-تفکر جهادی –
3-2- مسئولیتپذیری اجتماعی اسلامی –
4-2- تابآوری
3-معیار راهبردها
4- معیار اطلاعات و دانش
1-4-فناوری اطلاعات و جریانهای اطلاعات کیفیت
2-4- مدیریت دانش
5-معیار سرمایهها و تعاملات
1-5-استعدادها و سرمایهها
2-5-تعاملات ارزشآفرین
6- معیار مدیریت فرایندها
7- معیار دستاوردها
1-7-دستاورد مشتریان
2-7-دستاورد سرمایه انسانی
3-7-دستاورد محیطزیست
4-7-دستاوردهای جامعه
5-7-دستاورد همکاران تجاری و تأمینکنندگان
6-7-دستاورد سازمانی
- ارسال شده توسط lidah
- در 24 می 2023
- 0 نظرات
0 Comments