ویژگیهای مدیریت ریسک
ویژگیهای مدیریت ریسک
- قسمتی از تصمیمگیری است: به تصمیمگیرندگان کمک میکند انتخابهای آگاهانهای داشته باشند، اقدامات را اولویتبندی کنند و بین راهکارهای مختلف، تمایز قائل شوند.
- تصریحاً به عدم قطعیت میپردازد: مدیریت ریسک تصریح قطعیت، ماهیت این عدم قطعیت و نحوه پرداختن به آن را در نظر میگیرد.
- سیستماتیک، ساختاریافته و به هنگام است: رویکردی سیستماتیک، به هنگام و ساختاریافته به مدیریت ریسک در کارایی و نتایجی پایدار، قابلمقایسه و قابلاطمینان کمک میکند.
- ارزش را ایجاد و حفاظت میکند: در دستیابی قابلاثبات اهداف و بهبود عملکرد مثلاً در بهداشت و ایمنی انسان، امنیت، انطباق قانونی و نظارتی، پذیرش عمومی، حفاظت محیطی، کیفیت محصول، پروژه، کارایی در بهرهبرداریها، حکمرانی و اعتبار، مشارکت میکند.
- بهعنوان یک قسمت جداییناپذیر از فرایندهای سازمانی است: یک فعالیت مستقل مجزا از فعالیتها و فرآیندهای اصلی سازمان نیست. مدیریت ریسک قسمتی از مسئولیتهای مدیریت و یک قسمت جداییناپذیر تمام فرآیندهای سازمانی است، ازجمله طرحریزی راهبردی و کل فرآیندهای مدیریت پروژه و مدیریت تغییر.
- بر اساس بهترین اطلاعات موجود: ورودیها به فرآیند ادارهی ریسک بر اساس منابع اطلاعاتی مانند دادههای تاریخچهای، تجربه، بازخورد علاقهمند، مشاهده، پیشبینیها و کارشناسی تخصصی قرار دارند. بااینحال، تصمیمگیرندگان بایستی خود را از هر محدودیت در دادهها یا مدلسازی بهکاررفته یا احتمال تباین بین متخصصین آگاه ساخته و این موارد را بهحساب آورند.
- سازگار است: مدیریت ریسک با فضای خارجی و داخلی سازمان و پروفایل ریسک همراستا است.
- عوامل انسانی و فرهنگی را بهحساب میآورد: توانمندیها، ادراکها و مقاصد افراد خارجی و داخلی را که میتوانند دستیابی به اهداف سازمان را تسهیل نموده یا مانع آنها شوند، به رسمیت میشناسد.
- شفاف و جامع است: مداخله مناسب و به هنگام علاقهمندان و بهویژه تصمیمگیرندگان در تمامی سطوح سازمان، مرتبط و بهروز باقی ماندن مدیریت ریسک را تأمین میکند. مداخله همچنین به علاقهمندان این امکان را میدهد که نظارتشان بهطور مناسب نشان داده شوند و در تعیین معیارهای ریسک بهحساب آید.
- پویا، تکراری و پاسخگو به تغییر است: بهطور مداوم تغییر را حس میکند و به آن پاسخ میگوید. با وقوع رخدادهای خارجی و داخلی، فضا و دانش تغییر میکند، پایش و بازنگری ریسکها روی میدهد، ریسکهای جدیدی ظاهر میشوند، برخی از آنها تغییر مییابند و بقیه ناپدید میشوند.
- بهبود مداوم سازمان را میسر میکند: سازمانها بایستی راهبردهایی برای بهبود تکامل مدیریت ریسکشان در کنار تمام جنبههای دیگر سازمانشان تکوین و پیادهسازی کنند.
- ارسال شده توسط Elham
- در 24 دسامبر 2019
- 0 نظرات
- برچست ها: تصمیم گیری, فرآیندهای سازمانی, گروه مشاوران سرآمد کسب و کار (BCG), مدیریت ریسک, مشاوران سرآمد کسب و کار, مشاوره کسب و کار, مشاوره مدیریت
0 Comments