نگاهی بر ویکی و کاربردهای آن در سازمانها
نگاهی بر ویکی و کاربردهای آن در سازمانها
ویکی چیست؟ ویکی یک نرم افزار تحت وب است که بر روي یک سرور در داخل سازمان نصب می شود. در تعریفی ساده، ویکی مجموعه اي از صفحات است. (درست مانند صفحه هاي یک دفتر) که ما بر روي آن مطالب مورد نظر خود را وارد میکنیم و این امکان را به ما می دهد تا در میان نوشته هاي خود به صفحات دیگر پیوند (لینک) دهیم. همچنین ویکی امکان جستجو، رده بندي و نظردهی راجع به صفحات را فراهم می سازد. تفاوت آن در مقایسه با یک دفتر در امکان به اشتراك گذاري اطلاعات و اصلاح نوشته ها توسط سایر افراد است. ویکی اطلاعات خود را بر روي بانک اطلاعاتی ذخیره می کند. بنابراین براي دسترسی به ویکی، ابتدا باید نشانی سایت ویکی را در مرورگر اینترنت (اینترنت اکسپلورر، فایرفاکس، گوگل کروم و …) وارد کنیم. پس از این صفحه اصلی ویکی در اختیار ما قرا می گیرد. چه زمانی ویکی بهترین انتخاب نیست؟ زمانی که بخواهید یک محیط بسته و کنترل شده داشته باشید و تنها اطلاعات مشخصی را براي دیگران به نمایش بگذارید و نخواهید همکاري جمعی را به کار بگیرید، انتخاب مناسبی نیست. چرا که ویکی ها براي محیط هایی طراحی شده اند که می خواهند با بهره گیري از اشتراك اطلاعات و مشارکت جمعی، هوش جمعی را به کارگیرند و خلاقیت را افزایش دهند. آنها زمانی موفق هستند که جامعه کاربران بخواهند با همکاري جمعی به تولید محتوا بپردازند. در صورتیکه اطلاعات تنها توسط یک فرد تهیه می شود و بر روي سیستم قرار می گیرد و کاربران تمایلی به یادگیري چیزهاي جدید ندارند، ویکی انتخاب مناسبی نیست. همچنین زمانی که می خواهید اطلاعات به صورت کانالیزه شده انتشار یابد، به طور مثال یک مدیر اطلاعات را قبل از انتشار تایید کند و نمی خواهید از مشارکت جمعی و هوش جمعی براي افزایش یادگیري و خلاقیت بهره بگیرید ویکی انتخاب مناسبی نیست. در این گونه موارد باید از راهکارهاي قدیمی تر مانند سیستم هاي مدیریت محتوا (Content Management System) بهره گرفت. چه کارهایی با ویکی می توان انجام داد؟ ویکی ها میتوانند در کاربردهاي جالبی به کار گرفته شوند. به طور مثال: طوفان ذهنی براي کسب ایده هاي جدید، مدیریت دانش، مدیریت محتواي دروس، تالیف کتاب جدید، با همکاری جمعی، تهیه یک فهرست «پرسش و پاسخ هاي متداول»، تهیه دستورالعملها و انواع متون مرجع و … این فهرست به اینجا ختم نمی شود. مطمئناً افراد خلاق می توانند کاربردهاي زیاد و جالبی به این فهرست اضافه کنند. در ادامه برخی از کمکهایی که این ابزار می تواند به سازمان بکند معرفی شده است.- اشتراك اطلاعات در یک گروه
- همکاري در یک پروژه
- ایجاد یک کتابچه یا مجموعه پرسش و پاسخ هاي متداول
- اسناد و دفترچه سیاست هاي شرکت
- ویکی به عنوان یکی از ابزارهای مدیریت دانش
- ارسال شده توسط لیدا حیدری
- در 4 آگوست 2018
- 0 نظرات
- برچست ها: bcg, ابزارهای مدیریت دانش, حامد چینی فروش, دانش, مدیریت دانش, نرم افزار تحت وب, ویکی
0 Comments